هشدار وزیر دفاع انگلیس :

در مقابل تهدید تنگه هرمز می‌ایستیم

۱۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۸۹۶۸۴۱ اخبار اصلی
وزیر دفاع انگلیس هشدار داد که انگلیس بسته شدن تنگه هرمز که 20 درصد از منابع نفتی جهان از طریق آن عبور می‌کند را تحمل نخواهد کرد.
در مقابل تهدید تنگه هرمز می‌ایستیم
دیپلماسی ایرانی : لندن در هشداری جدی به تهران اعلام کرد در صورتی که برای بستن تنگه هرمز اقدام کند، با اقدام نظامی نیروی دریایی رویال انگلیس مواجه خواهد شد. روزنامه تلگراف به نقل از فیلیپ هموند، وزیر دفاع انگلیس گزارش داد که انگلیس بسته شدن تنگه هرمز که 20 درصد از منابع نفتی جهان از طریق آن عبور می‌کند را تحمل نخواهد کرد.
این در حالی است که مقامات تهران در هفته‌های اخیر بارها تهدید بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های مضاعف علیه جمهوری اسلامی را مطرح کرده‌اند.

پیش از این نیز اعمال تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی دولت انگلیس، حمله به سفارت انگلیس در تهران را به دنبال داشت که به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از سفارت ایران در لندن منجر شد.هموند در جریان سخنرانی در شورای آتلانتیک تاکید کرد که بریتانیا به دنبال باز نگه داشتن تنگه هرمز است. وی اظهار داشت: ما بخشی مهم از نیروی دریایی خارجی حاضر در خلیج فارس هستیم و یکی از ماموریت‌های این نیروی دریایی اطمینان یافتن از باز بودن راه‌های صادراتی است. وزیر دفاع انگلیس خاطرنشان کرد که هر گونه اقدامی برای بستن تنگه هرمز غیر قانونی بوده و انگلیس باید پیام روشن خود را در این زمینه ارسال کند.

این در حالی است که هم‌اکنون نیروی دریایی رویال انگلیس مستقر در بحرین برای اطمینان از ادامه عبور نفت از تنگه هرمز آرایش جدیدی به خود گرفته اند و نیروی دریایی آمریکا نیز به گشت‌زنی در منطقه ادامه می‌دهد. همچنین آمریکا و اسرائیل نیز قرارداد موشکی جدیدی را به امضاء رسانده‌اند و اخیرا واشینگتن قراردادی برای فروش جت‌های جنگنده به عربستان منعقد کرده که همگی هشداری برای تهدید‌های تهران به شمار می‌روند.
هموند یادآور شد که بدون تردید تنگه هرمز یکی از بزرگترین شریان‌های تجاری برای جهان است و باید باز بماند و در غیر این صورت عواقب جدی برای اقتصاد‌های منطقه و جهان ایجاد خواهد شد. وی اظهار داشت که در گذشته نیز شاهد چنین تهدید‌هایی از سوی ایران بوده اما ایرانیان نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند و باید بدانند که جامعه بین‌المللی در مورد باز نگه داشتن تنگه هرمز متحد است.

این در حالی است که در نخستین روز‌های سال نو میلادی امضاء قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی باراک اوباما واکنش تند تهران را به همراه داشت و مقامات اروپایی نیز اخیرا به توافق مقدماتی در خصوص تحریم واردات نفت از ایران دست یافته‌اند. برخی منابع خبری نیز گزارش داده اند در صورتی که اروپا واردات نفت از ایران را تحریم کند ، احتمال دارد که چین و ژاپن نیز در همین مسیر گام بردارند.
گفتنی است اتحادیه اروپا پس از چین با واردات روزانه 450 هزار بشکه نفت از ایران دومین خریدار بزرگ نفت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و این در حالی است که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت به جهان صادر می‌کند .
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی




 

نظر شما :