مجله هفته/ 106 خبرنگار در سال 2011 کشته شدند

۱۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۸۹۶۸۱۰ اخبار اصلی
سالی نیست که در آن اعلام نشود ده ها و صدها خبرنگار در جریان جنگ های داخلی و خارجی کشته، زندانی و یا تهدید به مرگ شده اند.
مجله هفته/ 106 خبرنگار در سال 2011 کشته شدند

دیپلماسی ایرانی: سازمان بین المللی خبرنگاران در پایان سال 2010 میلادی اعلام کرد: در سال 2011 میلادی، بیش از صد تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه ها در سراسر جهان کشته شده اند. این ارقام نسبت به پارسال، افزایش نشان می دهد.

سازمان بین المللی خبرنگاران گفته است که در سال 2011 میلادی، پاکستان بدترین و مرگبارترین کشور برای خبرنگاران بوده است. به گفته این اتحادیه، در سال 2011 میلادی، خشونت و برخوردهای تند با خبرنگاران افزایش یافته است.

خبرگذاری رویترز گزارش داده که در جریان همین سال، در مجموع 11 تن از خبرنگاران تنها در پاکستان کشته شده اند. عراق و مکزیک هم پس از پاکستان در بالای جدول دیده می شوند و در این کشورها شاهد برخوردهای خشونت آمیز با خبرنگاران بوده ایم.

رویترز در گزارش خود، از جمله خبرنگاران کشته شده در عراق، از صباح البازی خبرنگار همین خبرگزاری یاد کرده که در آن کشور کشته شده است.

سازمان بین المللی خبرنگاران همچنین گفته است که در جریان سال 2011 میلادی، 106 خبرنگار در تمام جهان کشته شده اند، در حالی که تعداد خبرنگاران قربانی در سال 2010 میلادی 94 نفر بود. به گفته همین نهاد، 20 نفر از خبرنگاران، امسال در نتیجه حوادث طبیعی و مابقی در اثر رخدادهای خشونت آمیز کشته شده اند.

سال 2011 برای افغانستان هم یکی از سال های پرتلفات برای خبرنگاران بود و در این جریان، قتل، ربایش و حوادث گوناگون برای خبرنگاران اتفاق افتاده است.

سازمان بین المللی خبرنگاران که مرکز آن در بروکسل است، حکومت ها را مورد انتقاد قرار داده که مصونیت لازم را برای خبرنگاران فراهم نکرده اند و افرادی را که با خبرنگاران برخورد خشن می کنند، به دست قانون نسپرده اند. جیم بومیلا رئیس همین نهاد، در نامه ای از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا در این باره اقدام کند. او همچنان از بان کی مون خواسته تا حکومت های کشورهایی را که در آنها خبرنگاران کشته می شوند، متوجه مسئولیت هایشان کند.

پیش از این سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارشی، مرگ 66 تن از خبرنگاران را در جهان تایید کرده بود. در آن گزارش همچنین گفته شده بود که پاکستان مانند سال های گذشته برای خبرنگاران، یکی از دو کشور خطرناک در تمام جهان بوده است.


نظر شما :