مجله هفته/ کانادا را تحریم کنیم

۱۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۸۹۶۸۰۴ اخبار اصلی
آیا می دانید این کانادا که همیشه از نقض حقوق بشر در ایران دم می زند، خود ساکنانی بومی دارد که حقوقشان مکرر و پیاپی نقض می شود و صدایش را درنمی آورد ؟
مجله هفته/ کانادا را تحریم کنیم

آیا می دانید کانادا همان کشوری است که بارها علیه کشورمان موضع گرفته و در اتخاذ سیاست های تحریم و تحدید پیش قدم شده و با ابرقدرت های جهانی همصدا شده و خواسته با تصمیم گیی های ضد ایرانی اش خودشیرینی کند و خودش را توی دل بزرگان جا بدهد؟ آیا می دانید این کانادا ساکنانی بومی دارد که حقوقشان نقض می شود و آن وقت دولتشان می آید از نقض حقوق بشر در ایران گلایه می کند؟ آیا یادتان هست همین پارسال چه بلوایی در خیابان های کانادا به راه افتاد و دولتشان چه سرکوب و مشت آهنینی به معترضان نشان داد؟ آن دو جوان عاشق پیشه را یادتان هست که در وانفسای همان اعتراضات خیابانی، چطور عقده های ناشی از محدودیت های اجتماعی در کشورشان را بیرون ریختند و تصویرشان در همه جهان مخابره شد؟

کانادایی مانادایی ها قطعا نمی دانند که ما ایرانی ها ضرب المثل هایی داریم که می گوید "از هر دستی بدهی از همان دست هم می گیری" یا "تو که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمی بره" یا "خیاط در کوزه افتاد" و یا بهتر از همه "رو که نیست سنگ پای قزوینه" و قس علیهذا.

این مدعیان ظاهری حقوق بشر فکرش را هم نمی کردند که چشم های تیزبین و دل های نگران ما، تنها منحصر به ایران و ایرانیان نیست و همه جای جهان را دلسوزانه و هوشمندانه رصد می کنیم و می توانیم خاری در گلوی مدعیان دموکراسی و ‌آزادی و حقوق بشر و این دست مهملات قرن بیست و یکمی باشیم.

بومیان کانادا در چشم ما همان عزت و احترامی را دارند که مسلمانان بوسنی و غزه و منامه و حمص و سین کیانگ دارند. نه می دانیم دین شان چیست و نه از میزان پایندی شان به حجاب و اخلاق حسنه مطلعیم. با این وجود سرنوشت و روزگارشان برایمان مهم است و حاضریم از ایشان در برابر دولت ریاکار و متظاهری که دارند دفاع کنیم و برایشان بیانیه صادر کنیم.

در بیانیه ای که به تازگی از سوی وزارت خارجه کشورمان منتشر شده و حکم تودهنی به کانادای چسبیده به امریکا را دارد، آمده است که "بومیان کانادا در فقر و وضعیت نامناسب بهداشتی، آموزشی و شغلی نگه داشته شده‌اند و حقوق اساسی این بومیان به صورتی آشکار توسط دولت کانادا نقض می‌شود"

شدت این نقض حقوق و افزایش فقر و نابسامانی شغلی و آموزشی و غیره در کانادا به حدی بوده که کاردار این کشور در تهران روز دوشنبه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب نگرانی عمیق ایران از نقض حقوق بومیان در کانادا به وی ابلاغ شده است. البته می دانیم که کانادایی ها نیز مثل اربابان جهانخوارشان گوش شنوا ندارند و وقعی به مردم و بومیانشان نمی گذارند، ولی از ما گفتن بود.

در جریان این موضع گیری بشردوستانه، معاون اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه در دیدار با کاردار کانادا در تهران با اشاره به نامه‌ اخیر جیمز آنایا گزارشگر ویژه سازمان ملل به دولت کانادا گفت: همان‌گونه که بیان شده وضعیت نامناسب بومیان کانادا موجب تأسف و نگرانی جامعه بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقض فاحش حقوق این افراد توسط دولت کانادا به شدت معترض است.

وی با اشاره به اینکه بومیان کانادا در فقر و وضعیت نامناسب بهداشتی، آموزشی و شغلی نگه داشته شده‌اند عنوان کرد که حقوق اساسی این بومیان به صورتی آشکار توسط دولت کانادا نقض می‌شود بنابراین جمهوری اسلامی ایران از دولت کانادا می‌خواهد در اسرع وقت به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دیدار از مناطق مسکونی بومیان کانادا را داده و نظارت نهادهای حقوق بشری سازمان ملل بر عملکرد دولت کانادا نسبت به بومیان آن کشور را تسهیل کند.

معاون اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه همچنین از دولت کانادا خواسته است تا تعهدات و الزامات بین‌المللی حقوق بشری خود را محترم شمرده و با جامعه بومیان آن کشور برای یافتن راه حلی پایدار برای رفع مشکلات آنان همکاری کند.

امیدواریم توجه به این بومیان بخت برگشته که ناگزیر از زندگی در شرایط فلاکت بار کانادا هستند و صدایشان به گوش مدعیان حقوق بشر نمی رسد، همچنان مورد توجه مسئولان ما قرار داشته باشند و در صورت عدم رعایت حقوقشان در آینده، سیاست هایی تنبیهی در راستای تحریم اقتصادی کانادا، مسدود شدن حساب های بانکی مقام های کانادایی در ایران و نیز جلوگیری از سفر آنها به ایران و یا بستن تنگه هرمز به روی آنها اتخاذ شود تا فکر نکنند همین جوری الکی است.

نظر شما :