نگرانی جدید تل آویو در منطقه شکل گرفت

سوریه بعد از بشار اسد

۱۵ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۸۹۶۷۷۰ اخبار اصلی
بنا به گزارش‌ها در حال حاضر ارتش اسرائیل در حال بررسی تمامی سناریوها در جبهه شمالی است و نیروهای خود را برای هر کدام از آنها آماده می‌کند. از جمله این سناریوها احتمال وقوع عملیات جهادی و استشهادی در سراسر مرزهای جنوبی سوریه است که اسرائیل خود را برای رویارویی با آن آماده می‌کند.
سوریه بعد از بشار اسد

دیپلماسی ایرانی: گزارش‌های منتشر شده از اسرائیل نشان می‌دهد که ارتش این رژیم خود را برای دوران پس از اسد آماده می‌کند. بنا به گزارش‌ها در حال حاضر ارتش اسرائیل در حال بررسی تمامی سناریوها در جبهه شمالی است و نیروهای خود را برای هر کدام از آنها آماده می‌کند. از جمله این سناریوها احتمال وقوع عملیات جهادی و استشهادی در سراسر مرزهای جنوبی سوریه است که اسرائیل خود را برای رویارویی با آن آماده می‌کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن که گزارش تحلیلی را به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر کرده است، شمار سربازان جدا شده از ارتش سوریه در هفته گذشته به 10 هزار تن رسید و این در حالی است که بنا به اخبار منتشر شده شمار سربازان فراری از خدمت نیز رو به افزایش است که این گزارش‌ها به ادعای این روزنامه ارتش اسرائیل را به این نتیجه رسانده که فروپاشی نظام سوریه نزدیک است.

روزنامه هاآرتص همچنین گزارش داده است که ارتش اسرائیل در حال حاضر در حال رصد کردن دقیق تحولات مرزی‌اش با سوریه است ولی تا کنون هیچ اتفاقی را در این منطقه مشاهده نکرده است. به رغم این که شمار بسیاری از اتباع سوریه به سمت ترکیه و لبنان فرار کرده و در آنجا پناه گرفته‌اند ولی تا کنون گزارش نشده است که کسی از سوریه به اسرائیل فرار کرده باشد.

مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل نیز گزارش داد که وضعیت داخلی سوریه روز به روز بدتر می‌شود. پیش از این در ماه دسامبر وزیر دفاع اسرائیل پیش‌بینی کرده بود که نظام اسد ظرف چند هفته آینده فروبپاشد.

به هر حال آن‌چه بیش از همه ارتش اسرائیل را نگران کرده، سناریوی صعود اسلام‌گرایان جهادی به و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به این جریان به هسته اصلی قدرت پس از سقوط نظام فعلی است. ارتش همچنین خود را برای برخورد با یورش شهروندان سوریه به جولان نیز آماده کرده حتی اگر در میان آنها گروه‌های تروریستی وجود نداشته باشند.

روزنامه هاآرتص در بخش دیگری از گزارشی خود بدون ذکر نام اظهارات یکی از مقام‌های عالی‌رتبه نظامی اسرائیلی را آورده و نوشته است: واقعا ممکن است نظام سوریه بدون مداخله خارجی سقوط کند به ویژه این که پس از ورود ناظران عرب به سوریه هیچ اتفاقی در این کشور رخ نداده است.

این در حالی است که ژنرال یائیر گولان، فرمانده جبهه شمال در ارتش اسرائیل که پیش از این از سقوط اسد استقبال کرده بود، از مواضع سابق خود عقب‌نشینی کرد و ضمن ابراز نگرانی از سقوط نظام اسد گفت: «سقوط وی می‌تواند یک آشفتگی گسترده منطقه‌ای ایجاد کند و باعث می‌شود که حزب الله و دیگر جریان‌های شبه نظامی بتوانند به مخازن اسلحه این کشور تسلط پیدا کرده و آن را به لبنان منتقل کند.»

وی در گفت‌وگو با مجله امریکایی دیفنس نیوز گفت: «این خطر حقیقی برای اسرائیل وجود دارد که در صورت سقوط نظام اسد حزب الله لبنان بتواند مقادیر متنابهی سلاح به خاک لبنان منتقل کند که از جمله آنها می‌توان به موشک‌های زمین به دریا، سامانه‌های دفاع هوایی و موشک‌های قاره‌پیما اشاره کرد.»

وی تاکید کرد، به رغم هم‌پیمانی سوریه با ایران، مرز سوریه امن‌ترین و آرام‌ترین مرزهای اسرائیل را تشکیل می‌دهد که این وضعیت از سال 1974 تا کنون به همین منوال بوده است ولی اگر بنا باشد سلاح‌های پیشرفته و جدید از این کشور خارج شود وضعیت واقعا نگران‌کننده خواهد شد.

ژنرال یائیر گولان همچنین ابراز نگرانی کرد که بعید نمی‌داند جریان‌های مخالف نظام اسد به انبارهای اسلحه دست یافته و اقدام به قاچاق آنها کنند یا حتی برای دفاع خود از این سلاح‌ها استفاده کنند و این مساله واقعا برای اسرائیل نگران کننده است.  

به اعتقاد گولان از لحاظ تامین اسلحه، برنده سقوط اسد حزب الله خواهد بود که می‌تواند توان نظامی خود را به طور شگفت‌آوری تقویت کند.

وی همچنین گفت: «از زمان جنگ 33 روزه در سال 2006 تا کنون توان نظامی اسرائیل به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.»

یائیر گولان نسبت به سقوط اسد هشدار داد و گفت: «در صورت سرنگونی نظام اسد سوریه به وضعیتی شبیه لیبی پس از سقوط معمر قذافی در اکتبر سال گذشته میلادی دچار خواهد شد.»

بنا به گزارش مرکز امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تلاویو، سوریه توانسته است دست به تولید و توسه موشک‌های بالستیک از نوع استورلیت بزند. همچنین سوریه توانسته موشک‌های پانستر خریداری کرده و سامانه‌های دفاعی خود را در مناطق سواحلی خود با پیشرفته‌ترین تکنولوژی نظامی مجهز کند. از جمله در این منطقه موشک‌های روسی یاخونت مستقر شده‌اند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :