جعل جامعه جدید در بحرین

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۸۹۶۷۰۳ اخبار اصلی
گفتاری از حسین رویوران، کارشناس مسایل خاورمیانه، درخصوص ادامه اعتراض‌های مردمی بحرین برای دیپلماسی ایرانی:
جعل جامعه جدید در بحرین

اعتراض‌های مردم بحرین

در بحرین تقریبا به صورت دوره‌ای هر ده سال قیامی بوده و در چهل سال گذشته این قاعده شکسته نشده است. مهمترین ویژگی قیام فعلی در بحرین این است که اراده مردم شکسته نشده است. هرگاه قیامی اتفاق می‌افتاد، رژیم ظرف یکی دوماه آن را سرکوب می‌کرد و اراده مردم شکسته می‌شد ولی این‌بار اراده مردم علیرغم تمامی تلفات و اقدامات وحشیانه دولت در اخراج کارکنان، متفرق کردن دانش‌آموزان و دانشجویان معترض، حتی محاکمه پزشکانی که به نوعی بیماران معارض را درمان کردند، شکسته نشده است. این اعمال دولت بحرین نشان می‌دهد که نظام با شدت عمل بسیار وحشیانه و بالا در صدد سرکوب و مهار است، اما اراده مردم بر ادامه مبارزه است.  

ایستادگی مردم نشان داد که این قیام با سرکوب قابل مهار نیست. این مهمترین ویژگی قیام مردم بحرین است . با وجود آنکه توان عربستان وامارات به توان دولت افزوده شده، بازهم موفق به مهار آن نشده است. همچنین علیرغم تجمیع نیرو، استفاده از تمام نیروها دربحرین در یک نقطه تجمع مردم و استفاده رژیم از صد نارنجک اشک‌آور و گازهای سمی شاهد ادامه این اعتراض‌ها هستیم. این رویکرد نشان می‌دهد که دولت با آزادی عمل ازمهمات خود در سرکوب استفاده می‌کند، اما با این شدت سرکوب نتوانسته است تا به امروز مردم معترض را آرام کند. بنابراین هم اراده مردم ادامه دارد و هم توان دولت در سرکوب مشکل دارد. در نتیجه روزبروز بحران دولت بحرین بیشتر شده است و سازمان‌های حقوق بشری کم کم دخالت می‌کنند. اخیرا دولت ناگزیر شده تا پنج تن از نظامیان را برای ساقط کردن دخالت برخی از سازمان‌های حقوق بشری محاکمه کند. گرچه این محاکمه قطعا به نتیجه نخواهد رسید و دولت کسی را محکوم نمی‌کند، چراکه دولت به دنبال این نیست که نهادهای سرکوب دچار رخوت و سرخوردگی شوند. اما این محاکمه نشان دهنده حجم فشار بر رژیم بحرین است که ناگزیرتن به این محاکمات هرچند صوری داده است.

سقوط آل خلیفه

مردم مطمئن هستند جوامع باقی خواهد ماند، اما این رژیم‌ها هستند که روزی می‌آیند و روز دیگر می‌روند. به همین دلیل با اطمینانی برخورد می‌کنند، گاهی سیاست خرید زمان را در دستورکار قرار می‌دهند به دلیل آنکه جوامع پایدارند. اما در بحرین شرایط متفاوت است،رژیم در صدد ایجاد نوعی تزویر در جامعه است. بدین معنا که شیعیان بیش از نود درصد بودند، اما الان حدود هفتاد درصد شدند که این امر نشان دهنده آن است که رژیم به افرادی زیادی از پاکستان، هند، بنگلادش و عراق تابعیت داده تا جامعه جدیدی جعل کند و ترکیب جمعیت را تغییر دهد. اصرار شیعه بر ادامه اعتراض این است که فرصت زیادی ندارند و به همین دلیل استمرار این قیام قطعی است و راهی برای شیعیان باقی نمانده که این اعتراض‌ها را ادامه دهند تا به تغییراتی که خواهان آن هستند، دست پیدا کنند. اگر آنها این تغییرات را انجام ندهند، رژیم جامعه را تغییر خواهد داد.

نقش امریکا

غرب در بحث بحرین سکوت کرده است و این دوگانه رفتاری غرب را کاملا نشان می‌دهد. امریکایی‌ها درکنار حوادث هستند، به هر حال ناوگان پنجم امریکا در بحرین است و بسیاری از مسایلی که امروزه در بحرین اتفاق می‌افتد را مشاهد می‌کنند. غرب نه تنها در اینجا سکوت کرده، بلکه درجایی هم قوت قلب برای نظام بحرین است. به عنوان مثال اخیرا بیش از 50 میلیون گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به رژیم بحرین فروختند. آقای شیخ حمد به انگلیس و چند کشور اروپایی سفر کرده است. این حمایت‌های سیاسی و نظامی نشان از این دارد که غرب در جنایاتی که در بحرین رخ می دهد، نقش دارد. بر همین اساس مردم با مشاهده این حمایت نسبت به رفتار غرب عصبانی شده و پرچم امریکا و انگلیس را آتش زدند.

  رابطه ایران و بحرین

رابطه ایران و بحرین تحت‌الشعاع این تحولات است. رژیم بحرین نیز برای اینکه سرکوب را توجیه کند، معترضین را به ایران نسبت می‌دهد. در حالیکه این معترضین هیچ نسبتی با ایران ندارند و به همین دلیل نوع رابطه ایران و بحرین تحت تاثیر حوادث بحرین قرار گرفته است. در آینده نیز به همین شکل خواهد بود. یعنی در گذشته رژیم  بحرین زمانی با ایران رابطه داشته که تحت فشار داخل بوده و بعد رابطه‌اش را با ایران تیره کرده است. به همین دلیل رابطه ایران و بحرین همواره رابطه مستقیمی با جامعه بحرین پیدا خواهد کرد. به طور قطع اگر خواست مردم عملی شود رابطه ایران با بحرین گسترش پیدا خواهد کرد، چراکه دولت در آن زمان تابعی از پارلمان خواهد بود و از آنجا که دولت تابع اراده مردم است، اراده مردم بحرین هم گسترش رابطه با ایران است.    

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی                              


نظر شما :