بحران سوریه؛ نگاه از درون و برون

بشار اسد جایگزینی ندارد

۱۱ دی ۱۳۹۰ | ۰۱:۰۰ کد : ۱۸۹۶۶۵۵ اخبار اصلی
سید جعفر هاشمی سفیر سابق ایران در برزیل در دوازدهمین نشست دیپلماسی ایرانی با موضوع «بحران سوریه؛ نگاه از درون و برون» در سخنانی ضمن اشاره به تحولات سوریه معتقد است دلیل اصلی سرعت کند تحولات در سوریه این است که بازیگران اصلی جهانی و منطقه ای آلترناتیو مناسبی برای حکومت بشار نمی بینند.
بشار اسد جایگزینی ندارد

پدیده سیاست خارجی یک پدیده همه جانبه و درهم تنیده ای است که اگر ما به تمام زوایای آن نگاه نکنیم نمی توانیم به تحلیل درستی در مورد آن برسیم. البته نباید فراموش کنیم که برای تصمیم گیری صحیح نیاز به اطلاعات درست،‌ دقیق و گاه محرمانه است که در مورد بحران سوریه به دلایل مختلف در اختیار ما نیست. این مسئله نقش مهمی در تحلیل سیاست خارجی دارد و در نبود چنین اطلاعاتی  بسیار دشوار است که بتوانیم تحلیل صحیح و نزدیک به واقعیتی در این مورد داشته باشیم.

سوال اصلی که امروز مطرح است این است که بعد از هشت ماه از‌ آغاز اعتراضات و ناآرامی ها در سوریه وضعیت سیاسی در این کشور به چه صورت رقم خواهد خورد. یعنی موضوعی که ذهن ها را به خود مشغول کرده است این است که روند تحولات در سوریه به چه سمتی خواهد رفت و درنهایت وضعیت این کشور به چه صورت ثبات خواهد یافت؟ این سوال از این جهت برای ما اهمیت بیشتری دارد که وضعیت سوریه در آینده نزدیک اثرات مستقیم بر جمهوری اسلامی خواهد داشت. یعنی به دلیل رابطه خاص ایران و سوریه در دهه های گذشته هر تغییری در عرصه سیاسی سوریه و به تبع آن در سیاست خارجی این کشور اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

مواضع و رفتارهای بازیگران اصلی بحران سوریه از جمله آمریکا، ‌اسرائیل و   لبنان،‌ ترکیه و ایران و عربستان سعودی نشان می دهد که به دلیل پیدا نشدن آلترناتیو مناسب برای بشار اسد، همچنان اراده سیاسی برای اتفاقات مهم در سوریه وجود ندارد. اگر اراده سیاسی برای تغییر در سوریه وجود داشت با توجه به مسائل جاری حتما سرعت این تحولات در سوریه از سرعت تحولات مصر، لیبی و تونس  کمتر نبود. کسانی که امروز در میدان مبارزه با بشار اسد فعال هستند و احتمال به دست گرفتن قدرت توسط آنها در آینده وجود دارد اخوان المسلمین و اسلام گرایان سلفی هستند. به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و سلفی ها برای بازیگران اصلی بین المللی و منطقه ای در بحران سوریه وضعیتی بدتر از زمامداری بشار اسد را ترسیم می کند. از این رو و با توجه به این واقعیت مهم که بازیگران اصلی بین المللی و منطقه ای بحران سوریه هنوز آلترناتیو مناسب و قابل تامل برای بشار نمی بینند،‌ اراده ای جدی برای تحولات اساسی تر در این کشور ندارند.   

نظر شما :