قرارداد تسلیحاتی عربستان-آمریکا امضا شد

نمایشی برای ترساندن ایران؟

۰۹ دی ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۴ کد : ۱۸۹۶۶۳۳ اخبار اصلی
واشنگتن درست در روزهای تهدید تهران به بستن تنگه هرمز، 30 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به ریاض می فروشد.
نمایشی برای ترساندن ایران؟
دیپلماسی ایرانی : دستان ایالات متحده و عربستان سعودی بار دیگر درهم فرو رفت.گویا رفاقت های سیاسی و نظامی خاندان سعود و کاخ سفید نشین ها را پایانی نیست. قرارداد خرید تسلیحاتی 30 میلیارد دلاری تازه ترین هدیه آمریکایی ها به عربستان سعودی است. هرچند هیچ کس نمی داند که برنده این تبادل تسلیحاتی چه کسی است؟ آیا آمریکایی که نگران برنامه هسته ای ایران و تهدیدهای چند هفته اخیر ایران در خصوص بستن تنگه هرمز است برگ برنده را در دست گرفته یا خاندان سعودی که با امضای این قرارداد در وانفسای اقتصادی و یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مبلغ هنگفت را به خزانه کاخ سفید واریز می کند؟

قریب به یک هفته است که تهدیدهای تهران در خصوص بستن تنگه هرمز در صورت ادامه تحریم ها در صدر اخبار رسانه ای غرب قرار گرفته است. اعراب به دنبال راهی جایگزین برای عبور نفت هستند و البته کاخ سفید هم واکنش های عصبی از خود نشان داده است. درست 24 ساعت پش از اظهارنظرهای پشت سر هم وزارت امور خارجه و پنتاگون در خصوص هشدار ایران، خبرگزاری ها از فروش جنگنده های اف 15 به عربستان خبر دادند. روزنامه واشنگتن تایمز در سرمقاله امروز خود به این مساله اشاره کرده و می نویسد:
از نظر دولت باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده این قرارداد شمشیری دو لبه است: هم دندان نشان دادن به ایرانی که تنگه هرمز را ابزار تهدید غرب قرار داده است و هم پر کردن جیب کارخانه های اسلحه سازی امریکا در یک دهه گذشته در بازار بی رونق اقتصاد این کشور.

سال 2011 سال تنش در رابطه میان عربستان و ایالات متحده بود. برخلاف لبخندهایی که مقام های دو کشور در هربار دیدار مقابل دوربین های خبرنگاران به هم تحویل می دادند، خاندان سعود از واکنش ایالات متحده به بهار عربی در خاورمیانه ناراحت بود. حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مصر که این روزها در بیمارستانی در شرم الشیخ است دوست سی ساله اعراب و امریکا بود. با اینهمه پس از انقلاب در تونس و انتقال این موج مردمی به مصر بود که باراک اوباما در حرکتی بی سابقه از رفیق دیرینه امریکا خواست که امور مملکت را به مردان و زنانی بسپارد که در خیابان های قاهره دست به اعترضا زده اند. این حرکت خشم خاندان سعود را که از الگوبرداری معترضان خود از انقلابیون مصر بیمناک بودند برانگیخت.

زمان اعلام این قرارداد نظامی که از یک سال پیش بحث آن میان عربستان و امریکا وجود داشت دست امریکایی ها را رو کرد. درست در هفته ای که تهران در پاسخ به تهدیدهای بین المللی از بستن تنگه هرمز سخن گفت ، امریکایی ها با نهایی کردن این قرارداد نشان دادند که می خواهند از دوستان عرب خود به عنوان ابزاری در برابر ایران استفاده کنند. نوعی ترمز برای ایران ی که امریکایی ها از قدرت گرفتن روز افزون آن بیمناک هستند.
بر اساس این قرارداد امریکایی ها جنگنده های اف پانزده اسی را که در عربستان تعداد آنها به هفتاد رسیده و به نوعی فرسوده حساب می شوند هم ترمیم خواهند کرد. تعلیم خلبان های جنگنده های عربستانی هم در زمره وظایف امریکا بر اساس این قرارداد است. همزمان با این قرارداد ، پنتاگون امارات متحده عربی را هم به بمب های خوشه ای و دیگر تسلیحات مجهز می کند.

جنگنده هایی که در اختیار عربستان سعودی قرار می گیرد به مدرن ترین تجهیزات مجهز است و سیستم کنترل از راه دور آنها بیشترین کمک را به عربستانی ها می کند. سود اقتصادی این توافقنامه نظامی برای امریکایی ها هم قابل توجه است: 50 هزار امریکایی در کارخانه های اسلحه سازی تا یک دهه آینده کاری برای انجام دادن و حقوق گرفتن دارند. 44 ایالت امریکا در وفای به عهد امریکا در این توافقنامه با هم همکاری می کنند و در نهایت هم کمکی به اقتصاد در حال سقوط کشور خود خواهند کرد.

عربستان سعودی در تمام این سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، اصلی ترین ابزار در اختیار امریکا برای مهار قدرت ایران بوده است. وهابیون در خاندان سعود هر روز بیش از گذشته مورد غضب و نفرت عموم مردم قرار می گیرند و مناطق شیعه نشین در شرق این کشور هم که بهشت نفتی عربستان است در چند ماه گذشته خیزش های عمومی را تجربه کرده است. پیش از این انعقاد قراردادی مشابه میان واشنگتن و ریاض در 2010 میلادی خشم اسرائیلی ها را برانگیخت که از تجهیز یک کشور مسلمان به ظاهر مخالف خود ناراضی بودند. با اینهمه ارتباط گیری های میان ریاض و تل آویو در چند سال گذشته به نوعی خیال سران رژیم صهیونیستی را هم جمع کرده است.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :