هلند خواستار اخراج ترکیه از سازمان ناتو شد

۰۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۸۹۶۵۴۹ سرخط اخبار
یکی از احزاب قدرتمند هلند از وزارت خارجه و دفاع این کشور خواسته است تا عضویت ترکیه در این سازمان نظامی را مورد تجدید نظر قرار دهند .

به گزارش «تابناک » و به نقل از جروزالم پست ،  «گرت والدرز » رئیس حزب آزادی هلند به عنوان یکی از سه حزب مطرح هلند که در دولت ائتلافی این کشور هم شرکت دارد،  از وزارت خارجه و دفاع این کشور خواسته است که در واکنش به قطع روابط دیپلماتیک و نظامی ترکیه با فرانسه به عنوان یکی از کشور های مهم عضو ناتو عضویت این کشور را در این سازمان مورد بازنگری قرار دهند .

«کورتون اوون» یکی از  کارشناسان خاورمیانه  در اروپا که اتفاقا از اعضای این حزب هلندی است در این باره گفته است که ترکیه دائم در حال ایجاد تنش در رابطه خود با کشور های عضو ناتو و از جمله رژیم اسرائیل و فرانسه است و نمی توان به چنین کشوری اعتماد کرد.

با این وجود تحلیل گران بر این باورند که احتمالا آلمان و هلند به دلیل تعداد زیادی اقلیت ترک تبار که در کشور هایشان وجود دارد ، بعید است که در صدد قطع روابط خود با ترکیه بر آیند ، اما در همین حال اعلام شده است که اعمال فشار در این زمینه به ترکیه واجب است چرا که ترکیه باید جایگاه خود را بداند و حداقل تاریخ خود را مجددا بخواند تا بداند که چه جایگاهی در اروپا باید داشته باشد.

ترکیه در درصدد است که سپر دفاع موشکی ناتو را برای مقابله با ایران در خاک خود مستقر کند ، موضوعی که باعث تنش در روابط ایران و ترکیه نیز شده است .

در همین حال فرانسه ترکیه را به انجام جنایت علیه بشریت در جریان سرکوب ارامنه در خلال جنگ دوم جهانی کرده  و انکار این مساله را جرم دانسته است . این کشور پیشتر هم درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا گفته بود که اتحادیه اروپا کارها مهم تری از بررسی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دارد. سارکوزی در این باره گفته بود تا آنجا که من می دانم ترکیه کشوری آسیایی است چرا اصرار دارد به اتحادیه اروپا بپیوندند؟
 

نظر شما :