ترس شدید الجزایر از قدرت‌ گرفتن اسلام‌گرایان

۰۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۸۹۶۵۱۶ اخبار اصلی
با این حال دولت الجزایر همچنان می‌ترسد. کشوری که خاطرات ناخوشایندی از دوران حضور اسلام‌گرایان افراطی داشته و مزاحمت‌های آنان جان صدها شهروند الجزایری را گرفته از این که در محیط پیرامونی‌اش اسلام‌گرایان به تصاحب قدرت می‌اندیشند و به ارکان قدرت نزدیک شده‌اند به شدت واهمه دارد.
ترس شدید الجزایر از قدرت‌ گرفتن اسلام‌گرایان
دیپلماسی ایرانی: الجزایر از جمله کشورهای عربی است که به رغم مجاورت با کشورهای متاثر از بهار عربی همچنان تندباد بهار عربی به آن وزیدن نگرفته است. اگر چه این کشور خود یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی در زمینه فعالیت‌های مدنی بوده، از سابقه طولانی انتخابات برخوردار بوده و در این راه توانسته است دستاوردهای بسیاری به دست آورد اگرچه هزینه‌های مالی و انسانی بسیاری نیز پرداخت کرده است اما با این حال در سال‌های اخیر نارضایتی مدنی در این کشور افزایش یافته است. هم‌زمان با اوج‌گیری بهار عربی در جهان عرب نارضایتی‌های مدنی در این کشور بزرگ عرب شمال آفریقا نیز آغاز شد. اما عمر این نارضایتی‌ها کوتاه بود. عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر نمایندگان مشت آهنین خود را به خیابان‌ها فرستاد و آنها نیز فورا آتش اعتراض‌ها را خاموش کردند. در عین حال دستور به انجام یک سری اصلاحات به ویژه در بخش‌های اقتصادی داد تا بدین ترتیب رضایت اجتماعی را نیز کسب کند. کارشناسان بر این اعتقادند که به دلیل وجود درآمدهای نفتی الجزایر می‌تواند بخش گسترده‌ای از نارضایتی‌های عمومی را کنترل کند.

با این حال دولت الجزایر همچنان می‌ترسد. کشوری که خاطرات ناخوشایندی از دوران حضور اسلام‌گرایان افراطی داشته و مزاحمت‌های آنان جان صدها شهروند الجزایری را گرفته از این که در محیط پیرامونی‌اش اسلام‌گرایان به تصاحب قدرت می‌اندیشند و به ارکان قدرت نزدیک شده‌اند به شدت واهمه دارد. به همین دلیل است که به فکر تدابیر شدید امنیتی علیه اسلام‌گرایان افراطی افتاده است. اسلام‌گرایانی که پیروز میدان‌های انتخابات و سیاست در مغرب، مصر و لیبی شده‌اند.

در همین رابطه روزنامه الجزایری الوطن اعلام کرد، دولت الجزایر ژنرال عثمان طرطاق، مدیر مبارزه با تجسس در سازمان امنیت الجزایر را مسئول مبارزه با عناصر القاعده کرده است.

این در حالی است که پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین به نقل از منابع آگاه خود نوشت که طرطاق مامور مبارزه با اسلام‌گرایان و سرکوب شدید آنها با هدف جلوگیری از کسب دستاوردهای سیاسی همانند آن‌چه در مغرب، مصر و تونس رخ داد، است. ماموریت او به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات سراسری مجلس نمایندگان الجزایر که قرار است در فصل بهار برگزار شود، سخت‌تر و حساس‌تر می‌شود.  

خبر انتصاب طرطاق از سوی دفتر رئیس جمهوری الجزایر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اعلام شد. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر تاکید شده است که کناره‌گیری ژنرال احمد عبدالقادر خرفی، مسئول سابق مبارزه با عناصر القاعده از منصبش به دلیل بیماری بوده است. اگر چه منابع آگاه می‌گویند که او از سمتش برکنار شده است. وی از ابتدای دهه نود و هم‌زمان با بازگشت آرامش به الجزایر و کاهش فعالیت‌های تروریستی جریان‌های افراط‌گرای اسلامی به این سمت انتخاب شد اما تا کنون نتوانسته است فعالیت آنها را به طور کامل مهار کند. جریان موسوم به القاعده در کشورهای غرب اسلامی که عموما در نوار شمالی آفریقا از جمله شمال الجزایر فعال هستند، همچنان برای پایتخت‌های عربی مزاحمت ایجاد می‌کنند.

سازمان امنیت الجزایر می‌گوید، اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اسلام‌گرایان این کشور از هم‌مسلکان خود در تونس، لیبی، مصر و مغرب کمک خواسته‌اند تا حلقه بهار عربی را در شمال آفریقا تکمیل کنند.

 

( ۱ )

نظر شما :