لغو یک‌طرفه قرارداد نظامی اسرائیل - ترکیه

روابط آنکارا – تلاویو تیره‌تر شد

۰۵ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۴ کد : ۱۸۹۶۵۱۰ اخبار اصلی
ساعاتی پس از این که ترکیه اعلام کرد، روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه به دلیل تصویب طرح مجازات هر کسی که قتل عام ارامنه را منکر شود، به حالت تعلیق در می‌آورد، تلاویو رسما اعلام کرد که همه فعالیت‌های نظامی خود را با ترکیه متوقف می‌کند.
روابط آنکارا – تلاویو تیره‌تر شد
دیپلماسی ایرانی: ساعاتی پس از این که ترکیه اعلام کرد، روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه به دلیل تصویب طرح مجازات هر کسی که قتل عام ارامنه را منکر شود، به حالت تعلیق در می‌آورد، تلاویو رسما اعلام کرد که همه فعالیت‌های نظامی خود را با ترکیه متوقف می‌کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وزارت امنیت اسرائیل روز جمعه به صنایع هوایی اسرائیل دستور داد که قرار داد فروش سلاح‌های پیشرفته هوایی به ترکیه به ارزش 141 میلیون دلار را که در سال 2008 میان تلاویو – آنکارا امضا شده بود، لغو شده فرض کند.

به گفته منابع امنیتی در تلاویو، همان طور که شبکه دوی تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرده است، این قرارداد شامل سامانه‌های هوایی است که دولت اسرائیل نگران است اطلاعات ساخت و جزئیات آن به دست کشورهای دشمن اسرائیل از جمله ایران بیفتد. به ویژه این که در سال‌های اخیر روابط تهران – آنکارا بسیار نزدیک شده و این مساله بر نگرانی‌های اسرائیل افزوده است. همچنین در قالب این قرداد قرار بوده است که جنگنده‌های پیشرفته اسرائیلی در اختیار نیروی هوایی ترکیه قرار بگیرد. این تاسیسات هوایی توسط شرکت‌های اسرائیلی البیت و التا ساخته می‌شوند.

به گفته این منابع این دو شرکت از دولت اسرائیل خواسته‌اند که هزینه‌های ناشی از لغو این قرارداد را به آنها پرداخت کند. اگر دولت اسرائیل از پرداخت خسارت به این شرکت‌ها خودداری کند، آنها تصمیم دارند که از دولت بابت این لغو قرارداد به دادگاه عالی اسرائیل شکایت کنند.

روابط ترکیه و اسرائیل پس از حمله نظامیان صهیونیست به کشتی کمک‌رسانی ترکیه به نوار غزه در دریای مرمره در سال 2010 که به کشته شدن 9 نفر از اتباع ترک انجامید به شدت تیره شد. ترکیه از اسرائیل خواست که بابت این رفتار عذرخواهی رسمی صورت بگیرد ولی دولت تلاویو تا کنون این تقاضا را رد کرده است.

روابط اسرائیل و ترکیه زمانی بحرانی‌تر شد که ترکیه سفیر اسرائیل در آنکارا را اخراج کرد. اسرائیلی‌ها هیچ گاه گمان نمی‌کردند که روابط دیرینه‌شان با ترکیه تا این سطح از تیرگی برسد و حتی آنکارا تصمم بگیرد که روابط امنیتی خود با تلاویو را به طور کامل به حالت تعلیق در آورد. مقامات اسرائیلی می‌گویند، اقدامات تنبیهی وزارت امور خارجه ترکیه که سکان‌دار آن احمد داوود اوغلو است تا کنون بی‌سابقه بوده است. دولت ترکیه در پاسخ به این اظهارات اسرائیلی‌ها می‌گوید که برخورد خشن با اتباع ترکیه در کاروان آزادی به هیچ وجه قابل قبول نیست حتی اگر محاصره غزه به تایید سازمان ملل رسیده باشد. دولت اسرائیل نمی‌تواند هر گونه رفتار خشن‌آمیزی را که بخواهد انجام دهد.

این در حالی است که دولت ترکیه شکایت قضایی خود بر سر حمله به کاروان کمک‌رسانی خود به غزه را به مجامع قضایی بین‌المللی برده که این موضوع بر نگرانی اسرائیلی‌ها افزوده است.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که اسرائیل نمی‌تواند خصومت خود با ترکیه را بیش از این افزایش دهد. به اعتقاد آنها به سه دلیل تلاویو مجبور است روابط خود را با آنکارا را بهبود بخشد. اول این که نقش منطقه‌ای ترکیه روز به روز افزایش می‌یابد و آنکارا برای این که بتواند نقش منطقه‌ای خود را گسترش دهد مجبور است که به همکاری نزدیک با قدرت‌های برتر منطقه بپردازد. در راستای همین استراتژیک است که آنکارا به گسترش روابط با تهران، قاهره، بغداد و دیگر پایتخت‌های کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس همت گماشته است. مقامات تلاویو معتقدند که اگر ترکیه لهجه خود را علیه اسرائیل خصمانه کرده به این دلیل است که می‌خواهد در داخل جامعه عربی جای پا باز کند. اگر چه این نفوذ پس از حوادث اخیر سوریه و متشنج شدن روابط آنکارا – تهران در پی این حوادث تا اندازه‌ای کاسته شده است.

ثانیا، روابط آنکارا – قاهره نیز رو به گسترش است. این مساله ایجاب می‌کند که تلاویو به فکر احیای رابطه با ترکیه بیفتد تا از هر چه در همسایه غربی‌اش می‌گذارد، آگاه باشد.

ثالثا، امریکا اجازه نمی‌دهد که روابط آنکارا – تلاویو بیش از این تیره بماند. به اعتقاد امریکا تداوم این تیرگی مصالح امریکا در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند به ویژه این که امریکا نیز نیروهای خود را از عراق خارج کرده است.

 

نظر شما :