استقرار سپر موشکی در ترکیه، استقرار تهدیدی دائمی

۰۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۸۹۶۵۰۲ اخبار اصلی
تحولات منطقه به قدری سریع پیش رفته و بحران سوریه چنان مشغله ذهنی ایجاد کرده و خط و نشان های ایران و امریکا برای یکدیگر آنقدر بالا گرفته است که ناخواسته برخی پدیده های ریز و درشت اطراف را که مستقیما با امنیت و حیثیت ملی ما در ارتباط است به فراموشی سپرده ایم.
استقرار سپر موشکی در ترکیه، استقرار تهدیدی دائمی

دیپلماسی ایرانی: مقام های بلندپایه کشورمان یا نمایندگان مجلس، آن اندازه که بر قطع رابطه با انگلیس تاکید کردند و کار به جایی کشیده شد که تحریم های یکجانبه انگلیس علیه ایران، نوعی جنگ اقتصادی تلقی شد و سفارتخانه ها و دیپلماسی حداقلی دو طرف به محاق تعطیلی رفت، حساسیت و اقدام عملی چندانی در قبال توافق نامه استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه که صرفا به بهانه تهدید ایران مستقر خواهد شد، نشان نداده و گویی قرار است با این مسئله کنار بیایند.

موضوع استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه در همان بدو امر واکنش های تند و انتقادآمیزی از سوی مقام های دیپلماتیک و غیردیپلماتیک کشورمان در پی داشت و پیام های واضحی از جانب ایران به ترکیه روانه کرد. اما گویا پس از بالا گرفتن مناقشات تهران و آنکارا بر سر بحران سوریه و موضع گیری های ضد سوری مقام های ترک، توجه و تمرکز ما نیز روی این مسئله و همچنین احتمال بهبود روابط ترکیه و اسراییل قرار گرفت و موضوع سامانه موشکی به محاق فراموشی رفت.

سامانه دفاع موشکی، یک تهدید شفاف و بی گفتگو به حساب می آید. نگاهی به مواضع و مقاومت روسیه در قبال استقرار سامانه موشکی ناتو در شرق اروپا گویای ذات و ماهیت واقعی این تهدید است. معرفی ایران به مثابه یک تهدید بین المللی یا تهدیدی برای اسراییل و اروپا، تعیین کننده و جهت دهنده نگاه ترکیه و کشورهای منطقه و بالطبع سیاست های منطقه ای و فرامنطقه ای علیه ایران به حساب می آید و چنین نگاهی در طولانی مدت می تواند تهدیدی بلندمدت تلقی شود.

استقرار سپر دفاع موشکی ناتو، استقرار تهدید دائمی در همسایگی ایران است که باید بطور واقعی درک شود و در وانفسای اتفاقات پیرامون و تعارفات سیاسی و مصالح موجود، گم یا فراموش نشود. چند روز پیش، پس از مدت ها سکوت و بی عملی در این عرصه، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ارائه ارزیابی از تحولات سوریه، مصر، یمن، بحرین، ترکیه و عراق گفت: کمیسیون و مسئولان وزارت خارجه بر لغو توافق نامه استقرار سامانه موشکی امریکا و اروپا در خاک ترکیه تاکید دارند و ترکیه باید نگرانی ایران را رفع کند.

جواد کریمی قدوسی با اشاره به نشست هفته پیش این کمیسیون با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و چند معاون وی گفت: در این جلسه درباره تحولات کشور سوریه، راه اندازی فتنه برای سقوط حکومت بشار اسد با محوریت قطر و عربستان و معلق گذشتن عضویت سوریه در اتحادیه عرب بحث شد.

ظاهرا یکی دیگر از نتایج این نشست، تاکید بر حمایت های گوناگون از طریق روش های گوناگون از حکومت بشار اسد بوده است. در این نشست بحث هایی درباره قانون تجارت آزاد بین دو کشور و حمایت ایران از بشار اسد عنوان شد که هدف از آن، حمایت از روند تثبیت اوضاع و برقراری آرامش در سوریه بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره استقرار سامانه موشکی امریکا و اروپا در خاک ترکیه نیز گفت: ارزیابی این است که استقرار سامانه موشکی مذکور علیه امنیت ایران و در راستای حمایت از امنیت اسراییل است چرا که این سیستم می تواند به کمک رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.

او گفته که این ارزیابی در ملاقات با مسئولان ترکیه به آنها منتقل شده و انتظار می رود که طرف ترک پاسخ رسمی بدهد و این توافق نامه را لغو کند تا نگرانی ایران رفع شود.

البته انتظار نمی رود که ترکیه منافع شرکای اروپایی و غربی اش را واگذارد و منافع ایران را مدنظر قرار دهد؛ چه اگر می خواست چنین همسویی با تهران در پیش بگیرد، نه آنطور تند و عتاب آلود وارد قضیه سوریه و مخالفت با بشار اسد می شد و نه اساسا ساز منطقه ای خود را با سیاست های بین المللی غرب کوک می کرد. ولی آنچه مهم است و اعتبار و امنیت ایران را تضمین می کند، در راس قرار دادن این موضوع و پیگیری مجدانه آن است. چنانچه استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک ترکیه به عنوان یک مقوله امنیت ملی و تهدیدکننده تمامیت ارضی و حیثیت ملی ایرانیان تلقی نشود، باید منتظر روزهای آینده نشست و اجرای قدم به قدم تصمیمات ضد ایرانی اروپا را از طریق کشورهای همسایه شاهد بود.

برخورد مسکو با استقرار سامانه موشکی ناتو در شرق اروپا و امتیازاتی که روسیه از رهگذر استقرار این سامانه تهدیدزا از اروپایی ها طلب کرده و آن را به یک دستاویز و برگ برنده برای پیش بردن خواسته هایش تبدیل کرده است می تواند درس هایی دیپلماتیک و امنیتی برای ما داشته باشد. بی عملی و انفعال در این موضوع، هم ترکیه، هم ناتو و هم سایر کشورهای منطقه را نسبت به ایران بی پرواتر و بی مهاباتر می کند و امکان امتیازگیری و اتخاذ مواضع دست بالا را از جانب تهران به حداقل می رساند. 

( ۱ )

نظر شما :