واشنگتن تایمز:

ایران با غنی سازی اورانیوم امریکا را سر خورده کرد

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۸۹۶۴۳۹ آمریکا
ایالات متحده امریکا در سایه گسترش غنی سازی اورانیوم در ایران و تلاش هایش برای رسیدن به توانایی های اتمی احساس می کند که هیبت و عظمتش در جهان هسته ای را از دست داده است.
ایران با غنی سازی اورانیوم امریکا را سر خورده کرد
دیپلماسی ایرانی: نورمن آگوستین، نویسنده مشهور امریکایی و رئیس شورای امور بازنشستگان شرکت لوکهید مارتین کورپ، در یادداشتی که در روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز منتشر کرده است، می نویسد: ایالات متحده امریکا در سایه گسترش غنی سازی اورانیوم در ایران و تلاش هایش برای رسیدن به توانایی های اتمی و به طور عموم توسعه روزافزون تکنولوژی هسته ای در کشورهای در حال توسعه، احساس می کند که هیبت و عظمتش در جهان هسته ای را از دست داده است.
وی همچنین می نویسد: در عین حال طوفان بحران اقتصادی که ایالات متحده امریکا را در نوردیده، باعث شده است تا بازتاب های سلبی بر بودجه فدرال امریکا بگذارد و این مساله مشکلی بزرگ در ایفای نقش امریکا در رهبری هسته ای آینده امریکا خواهد گذاشت. به ویژه این که می بیند تکنولوژی هسته ای در کشورهای در حال توسعه به شدت رو به رشد است و به دلیل افزایش روز افزون انرژی رقابت تنگاتنگی میان آنان برای ساخت ده ها نیروگاه هسته ای در گرفته است.

آگوستین که در دوره های ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا و بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق این کشور عضو شورای مشورتی علوم و تکنولوژی کاخ سفید بوده است، همچنین می نویسد: امریکا در حال حاضر به دلیل بحران شدید اقتصادی نقش رهبری خود را در جهان هسته ای از دست رفته می بیند. کاهش نقش رهبری در جهان هسته ای این نگرانی برای امریکا به وجود آورده است که احساس می کند در تامین امنیت هسته ای اش ضعیف شده است. علاوه بر آن همچنین این احساس به امریکا دست داده است که به طور کلی توانایایی هایش در تامین انرژی و قدرت لازم برای کنترل توسعه سلاح هسته ای جهان نیز کاهش یافته است.

وی سپس به تاسیسات هسته ای در حال ساخت در جهان اشاره می کند و می نویسد: نزدیک به 60 تاسیسات هسته ای در جهان در حال ساخت است که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه هستند که می خواهند از طریق قدرت هسته ای 9 گیگاوات برقی که اکنون تولید می کنند را تا سال 2030 به حدود 200 مگاوات برق تولیدی برسانند.
او سپس می افزاید: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درصدد ورود به جهان هسته ای هستند. آنها که تا کنون سهمشان از قدرت هسته ای جهان صفر بوده است قصد دارند تا سال 2030 نزدیک به 50 مگاوات انرژی هسته ای تولید کنند و به تعداد 329 تاسیسات هسته ای فعلی جهان تاسیسات هسته ای جدید بیفزایند.

آگوستین سپس تاکید می کند، تاسیسات هسته ای جهان طبیعتا نیازمند سوختی هستند که از طریق غنی سازی اورانیوم حاصل می شود. این در حالی است که از طریق غنی سازی اورانیوم به راحتی می توان سلاح هسته ای تولید کرد و این یک مساله بغرنج بسیار بزرگ برای جهانیان است که کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران و کره شمالی از طریق غنی سازی اورانیوم بتوانند به تسلیحات هسته ای برسند.

وی در پایان می نویسد: زمانی که عصر جهان هسته ای آغاز شد ایالات متحده در راس کشورهای هسته ای جهان بود و دنیای هسته ای را رهبری می کرد، امریکا بیشتر توان هسته ای خود را در تولید انرژی، برق و تاسیسات گرمایشی مورد نیازش به کار برد و عموما در فعالیت های هسته ای صلح آمیز از آن بهره برد. اما اکنون می بیند کشورهایی به تکنولوژی هسته ای دست یافته اند که دشمنان قسم خورده آن محسوب می شوند و هیچ اعتنایی هم به هشدارها و فشارهای آن نمی کنند. این مساله باعث سرخوردگی امریکا شده است. به خصوص این که امریکا در دوره ای با تولید سلاح های هسته ای خورشید تابان تولید سوخت هسته ای جهان بود در حالی که اکنون می بیند که این رهبری بر باد رفته است.

 

نظر شما :