تلاش آمریکا برای برکناری نوری المالکی

۰۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۸۹۶۴۲۵ سرخط اخبار
یک روزنامه کویتی از تلاش مسئولان ارشد دولت آمریکا برای جایگزین کردن ابراهیم الجعفری به جای نوری المالکی به دنبال اختلافات سیاسی اخیر به وجود آمده در عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا روزنامه کویتی الرای، گزارش داد که مسئولان ارشد دولت آمریکا به صورت جدی مساله جانشینی ابراهیم الجعفری، رئیس ائتلاف اتحاد ملی را به جای نوری المالکی، نخست‌وزیر دولت عراق بررسی می‌کنند.

این روزنامه همچنین نوشت: مسئولان دولت آمریکا از اقدامات نوری المالکی به ویژه بعد از مساله به وجود آمده در خصوص متهم کردن طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق به دست داشتن در انفجار تروریستی مقابل پارلمان این کشور احساس نارضایتی می‌کنند.

روزنامه الرای همچنین گزارش داد: این اقدامات المالکی باعث شده تا مسئولان آمریکایی با برگزاری نشست‌هایی، راهکارهای موجود برای نحوه برخورد واشنگتن با شرایط سیاسی عراق را بررسی کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: دولت آمریکا از موضع المالکی در قبال الهاشمی از مدت‌ها پیش آگاه‌ بوده و به او نسبت به این مساله هشدار داده بود.

روزنامه الرای همچنین گزارش داد: مسئولان بلندپایه دولت آمریکا معتقدند که رفتار المالکی آنها را ناراحت کرده زیرا وی هم‌پیمان و دوست آمریکا به شمار می‌آید و نباید مساله طارق الهاشمی را سیاسی کند بلکه دادگاه فدرال باید از سیستم قضایی منطقه کردستان عراق بخواهد تا الهاشمی را تحویل دهد اما وقتی که المالکی خواهان تحویل دادن الهاشمی می‌شود این بدان معناست که مساله سیاسی شده است.

روزنامه الرای در خصوص حضور دیوید پترائوس، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در عراق و دیدارش با المالکی نوشت: براساس اطلاعات به دست آمده، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پترائوس را برای بررسی جزئیات اختلافات سیاسی به وجود آمده در عراق به این کشور فرستاده است.

این روزنامه در ادامه گزارش داد: پترائوس سه گزینه را برای خروج از بحران عراق به اوباما ارائه داد؛ اول آنکه از فراکسیون کردها که یکی از برجسته‌ترین هم‌پیمانان واشنگتن در عراق به شمار می‌آید خواسته شود تا با میانجی‌گری، نشستی با حضور گروه‌های سیاسی برگزار کند. گزینه دوم انحلال دولت المالکی و دست کشیدن وی از اتهاماتی است که اخیرا به رقیبان سیاسی خود وارد کرده و گزینه سوم مجبور کردن دولت عراق به مشارکت دادن فراکسیون الجعفری و تشکیل دولت جدید به ریاست وی بدون حضور حزب المالکی.

به نوشته این روزنامه، اکثریت کسانی که مساله عراق را در واشنگتن بررسی می‌کنند، معتقدند که ابراهیم الجعفری از اجماع خوبی میان گروه‌های سیاسی و نمایندگان پارلمانی این کشور برخوردار است.

منابع آمریکایی نیز عنوان کردند: یک مسئول برجسته کرد اخیرا این گزینه‌ها را با یکی از نمایندگان ائتلاف الجعفری بررسی کرده و این نماینده اعلام کرده که بازگشت الجعفری و جانشینی وی به جای المالکی بهتر است.



نظر شما :