نیویورک‌تایمز با اشاره به خبر قطع روابط تجاری با امارات

سقوط ارزش ریال در مقابل دلار بی‌سابقه بود

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۸۹۶۳۳۷ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : روز سه‌شنبه، ارزش ریال در مقابل دلار به پایین‌ترین میزان تاریخی خود رسید. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرده است که این کاهش ارزش تاریخی در نتیجه تحریم‌های فزاینده اقتصادی علیه ایران و مشکل تورم در جمهوری اسلامی پدید آمده است.
این در حالی است که ارزش ریال در ماه‌های اخیر همچنان سیر نزولی را طی کرده اما افت ارزش پول رایج ایران در مقابل دلار در روز سه‌شنبه بی سابقه بوده است.
این کاهش ارزش تاریخی همزمان بود با اعلامیه تلویوزیون دولتی ایران مبنی بر قطع روابط تجاری با امارات متحده عربی که اخیرا اعلام کرده است با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همسو می‌شود. هرچند این خبر مدتی بعد توسط معاون رئیس جمهور تکذیب شد اما تاجران ایرانی با شتاب بی‌سابقه‌ای برای تبدیل کردن ریال به ارز‌های دیگر اقدام کردند. گفتنی است امارات متحده عربی، یکی از بزرگترین دروازه‌های صادراتی ایران است.
جواد صالحی اصفهانی، استاد دانشگاه ویرجینیا در این زمینه اظهار داشت که این جدی‌ترین بحران مالی است که تا کنون ایران با آن مواجه بوده است.
خبرگزاری فارس در بعد‌از ظهر روز سه‌شنبه اعلام کرد که هر دلار 15 هزار و 150 ریال در بازار آزاد ارز ایران معامله شده است و این در حالی است که این نرخ در روز‌های پیش از آن در حدود 13 هزار ریال بود. گفته می شود که در ماه‌های اخیر بهای دلار بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
به گزارش نیویورک تایمز بحران مالی اخیر در نامطلوب‌ترین شرایط برای ایران رخ داده است، چرا که تا کنون 4 قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسیده است و در ماه‌های اخیر نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا؛ استرالیا،‌اتحادیه اروپا و کانادا افزایش یافته است.

 

نظر شما :