سران روسیه و هند: اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران سازنده نیست

۲۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۸۹۴۱ سرخط اخبار

سران روسیه و هند با تاکید بر غیرسازنده بودن تحریم‌های یک جانبه در رابطه با ایران از تهران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری"نووستی" به نقل از بیانیه پایانی دیدار دمیتری مدودف و مانموهان سینگ، رییس‌جمهور روسیه و نخست وزیر هند که در کرملین برگزار شد، گزارش داد: روسیه و هند درباره مسایل مربوط به ایران و برنامه هسته‌یی این کشور ابراز نگرانی می کنند. روسیه و هند معتقدند اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران سازنده نیست و از تهران می‌خواهند قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را رعایت کند.

بنا بر این گزارش، دو طرف حل و فصل جامع و دراز مدت این مساله را "منحصرا از طریق ابزارهای سیاسی ـ دیپلماتیک و از طریق برقراری گفت‌وگو " خواستارند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف خاطرنشان کردند که تحریم های یک‌جانبه می توانند غیر سازنده باشند.

بر اساس این بیانیه، هند و روسیه " ضمن پذیرفتن حق ایران برای پیشبرد تحقیقات، تولید و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی با رعایت تعهدات بین المللی این کشور، از تهران می‌خواهند اصول قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند".

آمریکا و متحدینش پس از آخرین گزارش منتشر شده توسط مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران تحریم های یکجانبه علیه تهران را گسترش دادند.

بلافاصله پس از انتشار گزارش آمریکا و فرانسه، آلمان و انگلیس بر ضرورت تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکید کردند اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که روسیه دیگر تحریم علیه ایران را تاثیرگذار نمی داند و این مساله باید از راه دیپلماتیک و در چارچوب گروه "1+5" حل و فصل شود. 

نظر شما :