عراق و عمان از امریکا 52 فروند اف 16 می‌خرند

تشدید تجهیز تسلیحاتی همسایگان ایران

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۸۹۱۵ اخبار اصلی
در ماه گذشته میلادی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که واشنگتن با فروش 600 موشک پیشرفته هوشمند به امارات متحده عربی موافق است و اگر بنا باشد روزی امارات در برابر ایران بجنگد توان نظامی آن را تقویت می‌کند.
تشدید تجهیز تسلیحاتی همسایگان ایران
دیپلماسی ایرانی: در حالی که وزیر امور خارجه ایران پیامی را از طریق معاون خود به همتای عمانی خود فرستاده و یوسف بن علوی روابط ایران و عمان را استراتژیک دانسته و گفته است که دیدگاه سلطنت عمان نسبت به ایران تغییرناپذیر و برادرانه است، امروز خبری منتشر شد مبنی بر این که حکومت سلطنتی عمان 12 فروند هواپیمای جنگنده اف 16 برای تقویت ناوگان هوایی خود خریداری می‌کند. حرکتی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران در راستای تلاش امریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره نظامی ایران است و بیش از هر چیز بوی باروت را از اطراف ایران متصاعدتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، جنگنده‌هایی که قرار است به عمان فروخته شوند از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین جنگنده‌های ساخته شده در امریکا توسط شرکت لوکهید مارتین است.

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، فروش این جنگنده‌ها را تقویت ناوگان نظامی کشورهای پیرامون ایران که به ادعای آن از افزایش توان هسته‌ای ایران نگرانند، اعلام کرده است.

ایالات متحده امریکا و غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از طریق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند در حالی که ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را داری صرفا اهداف صلح‌آمیز دانسته است.

کشور عمان در جنوب دریای عمان واقع شده و به واسطه برخورداری از بیشتر ساحل جنوبی دریای عمان از موقعیت استراتژیک منحصر به فردی برخوردار است. ارزش جنگنده‌هایی که قرار است عمان از امریکا بخرد در حدود 600 میلیون دلار است و قرار است تحت عنوان بلوک 50 تا سال 2016 به این کشور تحویل داده شوند.

خانم لورا سیپریت، سخنگوی لوکهید مارتین در این باره گفت: «اف 16 جدید تمامی نیازهای مشتریانش را تامین می‌کند و تا کنون سفارش تولید 54 فروند آن برای 15 کشور دریافت شده است.»

این در حالی است که عراق دیگر همسایه ایران نیز قصد دارد 36 فروند جنگنده اف 16 از ایالات متحده امریکا بخرد. در ماه سپتامبر عراق تقاضا برای خرید 18 فروند از این نوع جنگنده‌ها را به امریکا ابلاغ کرده بود و اخیرا نیز 18 فروند دیگر از همین نوع جنگنده سفارش داده که شمار جنگنده‌های سفارشی عراق را به 36 فروند می‌رساند. ارزش این جنگنده‌ها در حدود 2.3 میلیارد دلار تخمین زده شده است.  

کنگره امریکا در 12 دسامبر نسبت به سهل‌انگاری در تحویل این جنگنده‌ها به عراق هشدار داده و تامین آن را نیاز امنیتی مشترک امریکا و عراق دانسته است.

تقاضا برای خرید این جنگنده‌ها در سفر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن که هفته گذشته انجام شد نیز مطرح شد. ایالات متحده خرید این جنگنده‌ها را با روابط امنیتی عراق و امریکا مرتبط می‌داند و می‌گوید که باید برای آموزش خلبان‌های عراقی دوره‌های آموزشی طولانی در نظر گرفته شود. دستگاه‌های امنیتی و نظامی امریکا همچنین معتقدند که باید امکانات لجستیکی و جنگ‌افزارهای مدرن دیگری نیز به عراق فروخته شود.

در ماه گذشته میلادی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که واشنگتن با فروش 600 موشک پیشرفته هوشمند به امارات متحده عربی موافق است و اگر بنا باشد روزی امارات در برابر ایران بجنگد توان نظامی آن را تقویت می‌کند. پنتاگون نیز اعلام کرده است که این تعداد موشک که در حدود 304 میلیون دلار ارزش مالی دارد، می‌تواند از امارات متحده عربی در برابر مخاطرات منطقه‌ای در حال و آینده محافظت کند.

 

نظر شما :