مرگ قذافی دردسرساز شد

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۸۸۸۵ سرخط اخبار
دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری(لاهه) اظهار داشت: مرگ معمر قذافی که در ماه اکتبر دستگیر شد و توسط انقلابیون کشته شد، ممکن است یک جنایت جنگی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویتر، لوئیس مورنو اوکامپو دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری به خبرنگاران گفت: روشی که به وسیله آن معمر قذافی کشته شده ممکن است از موارد جنایت جنگی باشد.

وی افزود: این یک مسئله بسیار مهم است و ما آن را با مقامات ملی لیبی در میان گذاشته‌ایم. آن‌ها در تدارک یک برنامه جهت یک استراتژی جامع برای انجام تحقیقات در این خصوص هستند.

شورای ملی انتقالی لیبی تحت فشار متحدان غربی خود قول داده تا تحقیقات درخصوص مرگ قذافی و پسرش معتصم را آغاز کند.

فیلم‌های ضبط شده توسط موبایل نشان می‌دهند که هر دو آن‌ها پیش از کشته شدن زنده دستگیر شده بودند. در این فیلم‌ها معمر قذافی مورد ضرب و شتم و تهدید پیش از مرگ قرار گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه فوریه موضوع سرکوب معترضان در لیبی توسط قذافی را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع داد و اجازه داد ناتو برای محافظت از غیرنظامیان در لیبی دست به دخالت نظامی بزند.

دادگاه بین‌المللی کیفری قذافی و پسرش سیف‌الاسلام و همچنین رئیس سازمان اطلاعاتی رژیم سابق لیبی را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده بود.

مورنو اوکامپو اظهار داشت: تحقیقات درخصوص امکان ارتکاب جنایت جنگی از سوی نیروی ناتو در جریان جنگ حمله به لیبی نیز در دست انجام است.


نظر شما :