عربستان مهره کلیدی غرب برای تحریم ایران

۲۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۸۸۲۷ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: آمریکا و متحدانش امیدوارند که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت از افزایش قیمت آن به دنبال تشدید فشار‌ها بر جمهوری اسلامی جلوگیری کند.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز دولت اوباما و متحدان اروپایی‌اش از عربستان سعودی می‌خواهند تا به آنها کمک کند بدون بالا رفتن بهای نفت و آسیب دیدن اقتصاد جهانی ؛‌نفت ایران را تحریم کنند. مقامات در آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشور‌ها در هفته‌های اخیر لابی‌های گسترده‌ای را با مقامات سعودی انجام داده‌اند تا این کشور با تولید بیشتر نفت،‌جایگزینی برای نفت ایران در بازار ایجاد کند.هدف ای این اقدامات با ثبات نگه‌داشتن بهای نفت در زمانی است که توانایی ایران برای فروش نفت به بازار‌های جهانی از بین می‌رود. این حرکت در حالی انجام می‌شود که دولت‌های غربی بر فشار خود بر مشتریان نفت جمهوری اسلامی افزوده‌اند تا خرید نفت از ایران را محدود یا قطع کنند.

 اخیرا حیدر مصلحی ،‌وزیر اطلاعات ایران به عربستان سعودی سفر کرده و با مقامات این کشور ملاقات کرده بود. این سفر در شرایطی انجام شد که بحران در روابط تهران و ریاض جدی تر شده و عربستان سعودی جمهوری اسلامی را به دخالت در امور کشور‌های منطقه متهم می کند. همچنین ادعای آمریکا در خصوص دست داشتن سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن نیز واکنش تند مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و با وجود تکذیب این اتهام از جانب ایران؛ این پرونده از سوی عربستان به شورای امنیت ارجاع شد.

یک مقام غربی با اشاره به لابی اخیر غرب با عربستان گفت که سعودی‌ها به امید بزرگی تبدیل شده‌اند که غرب را قادر می‌کند بدون افزایش بهای نفت،‌تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی را اعمال کند. این در حالی است که این رویکرد واکنش‌های مثبتی نیز از سوی سعودی‌ها به همراه داشته است اما مقامات غربی می‌گویند که هنوز مشخص نیست که عربستان در این راه اقدامات قاطع به عمل آورد.

گای کاروسو،‌یک تحلیلگر انرژی در موسسه مطالعات بین‌الملل و استراتژیک بر این باور است که عربستان سعودی از منابع کافی برای جایگزین کردن منابع نفت ایران برای اروپا و آسیا بهره‌مند است. اما به گفته وی احتمال افزایش بهای نفت به دلایل روانی وجود دارد. چرا که در صورت افزایش تولید عربستان برای پر کردن جای خالی نفت ایران ، آنگاه سیستم تولید نفت جهانی با 98 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و بازار نفت تحت تاثیر این فاکتور روانی قرار خواهد گرفت.
این در شرایطی است که هم اکنون نیز مقامات دولت اوباما در مورد طرح کنگره برای تحریم نفت ایران و پیامد‌های این اقدام برای بازار نفت ابراز نگرانی می‌کنند.


 

نظر شما :