آژانس بین‌المللی انرژی

افزایش تحریم‌های ایران قیمت نفت را بالا می‌برد

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۸۸۲۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی:آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تحریم‌های سنگین تر جامعه بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به افزایش قیمت نفت خام و کاهش ظرفیت تولید اعضای اوپک منجر شود.
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از گزارشی که به تازگی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده، نوشت: طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت خرید 600 هزار بشکه نفت در روز از ایران می‌تواند پالایشگاه‌های منطقه مدیترانه را ناچار به پرداخت بهای بیشتر برای خرید نفت کند. این در حالی است که در صورتی که اتحادیه اروپا فروش تجهیزات و خدمات مربوط به بخش نفت را ممنوع کند،‌تولید نفت جمهوری اسلامی تا سال 2016 به میزان 890 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد .
در بخش دیگری از گزارش آژانس آمده است که با توجه به محدود بودن منابع نفت اتحادیه اروپا ،‌ممنوعیت خرید نفت از ایران و افزایش بحران‌ها پیرامون مساله ایران می‌تواند به افزایش قیمت نفت و کاهش منابع منجر شود و این در حالی است که اوضاع اقتصادی این اتحادیه نیز چندان مساعد نیست.
از سوی دیگر افزایش بهای نفت در صورت تحریم نفت ایران موجب می‌شود که مصرف کنندگان در مدیترانه به دنبال منابع جایگزین از عربستان، عراق و روسیه باشند. اما ظرفیت اضافی تولید عربستان برای پر کردن جای خالی نفت خام سنگین ایران کفایت نمی‌کند و پالایشگاه‌های اروپایی ناچار خواهند شد منابع بیشتری از نفت سبک را خریداری کنند تا کیفیت آن را در نتیجه پالایش به نفت ایران نزدیک کنند.


نظر شما :