لاوروف غرب را به باد انتقاد گرفت

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۸۷۹۳ سرخط اخبار

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی با اشاره به رویکردهای متناقض غرب درباره مسایل مختلف ، غربی ها را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز سه شنبه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف اظهارات 'هیلاری کلینتون' وزیر امور خارجه آمریکا در باره انتخابات پارلمانی روسیه را متکبرانه خواند.

وی با بیان اینکه اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا محل بحث در باره موضوعات مختلف است که در آن گفت و گوهای سازنده ای می تواند صورت گیرد، خاطرنشان کرد که کلینتون پس از اظهارات اش در باره انتخابات دوما اجلاس وزیران خارجه سازمان در 'وبلنیوس' پایتخت لیتوانی را ترک کرد.

وی افزود: بنابرین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره انتخابات دوما پیش از اعلام نتایج رسمی آن و در شرایطی که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز دیدگاه خود را در این باره اعلام نکرده بودند، بی احترامی به این سازمان و کشور روسیه بود.

لاوروف در باره عواقب اظهارات کلینتون برای روابط روسیه و آمریکا با طعنه اظهار داشت: جنگی صورت نخواهد گرفت و ما افراد جدی هستیم و سعی داریم روابط با شرکا را با توجه به ضرورت حل مسایل و نه تمایل برای گرفتن امتیاز سیاسی از مخاطبان خود بنا کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا دیگر همانند سابق قدرتمندترین کشور جهان نیست، گفت: زیرا که جهان تغییر می کند و مراکز جدید اقتصادی و مالی در جهان ظهور می کنند و این عوامل بر نیرو و نفوذ سیاسی تاثیر می گذارند.

وی افزود: کشورهای عضو گروه بریکس می خواهند که در ساختار مناسبات بین المللی جایگاه متناسب با اهمیت خود کسب کنند.

لاوروف همچنین از ریاکاری و سوء استفاده کشورهای غربی از موضوعاتی همچون حقوق بشر و دمکراسی انتقاد کرد و افزود: شرکای غربی شعار محبوب خود در باره ضرورت احترام به دمکراسی و حقوق بشر را تنها در باره امور داخلی برخی کشورها بکار می گیرند.

وی گفت: اما زمانی که صحبت از این می شود که اصول دمکراسی و ارجحیت قانون در امور بین المللی بکار گرفته شود، آنها خجالت می کشند و بنظرم این رویکرد اشتباه است.

انتخابات دوما ( مجلس قانونگذاری) روسیه یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و حزب حاکم 'روسیه واحد' 49.3 درصد آرا معادل 238 کرسی از مجموع 450 کرسی را به خود اختصاص داد.

معترضان به نتایج انتخابات دوما معتقدند که حزب 'روسیه واحد' در واقع کمتر از تعداد اعلام شده رای آورده است. 

نظر شما :