فشار بر حماس برای خروج از سوریه

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۲ کد : ۱۸۷۷۲ سرخط اخبار

منابعی که "منابع آگاه در جنبش حماس" خوانده شده‌اند، اعلام کردند که این جنبش تحت فشار‌های قطر و ترکیه قصد دارد نمایندگی‌های خود را از دمشق به کشورهای دیگری منتقل کند.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، فردی که یک مقام مسئول در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خوانده شده، در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال، گفت که قطر و ترکیه به جنبش حماس فشار‌هایی را وارد کرده‌اند تا این جنبش نمایندگی‌ها و اعضای خود را هرچه زودتر از دمشق خارج کند.

به گفته این عضو، حماس نیز به زودی نمایندگان خود را از دمشق خارج می‌کند و بیش از 90 درصد آن‌ها در کشور‌های منطقه مستقر خواهند شد و تنها تعداد کمی از اعضای حماس در سوریه باقی خواهند ماند.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از این منبع فلسطینی نوشت که حماس در ماه‌های اخیر بیشتر دارایی‌ها خود را از سوریه خارج کرده و پس از تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه، قطر و ترکیه نیز به حماس فشار آوردند که فورا نمایندگان خود را از دمشق خارج کند.

به گفته این مسئول حماس، جنبش حماس نمایندگی‌های جدیدی در مصر و قطر دایر خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به زودی با ملک‌عبد‌الله، دوم پادشاه اردن دیدار کند تا امکان انتقال تعدادی از دفاتر و مقامات حماس به این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

این در حالی است که "صالح العاروری" از رهبران ارشد حماس روز شنبه خبرهای منتشر شده مبنی بر تصمیم جنبش حماس برای ترک دمشق را رد کرده بود.

از سوی دیگر روزنامه الشروق چاپ الجزایر به نقل از منابع آگاه فلسطینی اعلام کرد که دولت سوریه به جنبش حماس اعلام کرده تا خاک این کشور را ترک کند.

بنابر این این گزارش مقامات سوری به رهبران حماس هشدار دادند که باقی ماندن آن‌ها در خاک سوریه ممکن است که به ضرر آن‌ها تمام شود و به نمایندگان آن‌ها در این کشور صدماتی وارد شود.

به گفته این روزنامه حماس دفتر سیاسی خود را به قطر انتقال می‌دهد و رهبران سیاسی حماس به این کشور نقل مکان خواهند کرد،‌ چرا که اردن و مصر از پذیرش رهبران جنبش حماس و یا بازگشایی دفاتر این جنبش در پایتخت‌های خود سر باز زده‌اند.

در همین حال روزنامه الشروق نوشت که رهبران حماس از جمله خالد مشعل به زودی سفری را به دوحه قطر خواهند داشت تا امکان انتقال دفتر سیاسی حماس به این کشور را مورد بررسی قرار دهند.



نظر شما :