روایت روزنامه برزیلی از زمینگیر شدن پهپاد آمریکا در ایران

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۸۷۶۷ سرخط اخبار

یک روزنامه برزیلی در گزارشی با اشاره به زمین‌گیر شدن هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا توسط نیروهای نظامی ایران اظهار داشت این اتفاق از برنامه مدون آمربکا برای جاسوسی علیه ایران پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، در پی انتشار خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" توسط نیروهای مسلح ایران که منجر به رسوایی گسترده برای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده شده است، روزنامه برزیلی "اوگلوبو" در گزارشی نوشت: سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ایران در هفته گذشته، از برنامه شناسایی تدوین شده توسط سرویس جاسوسی آمریکا علیه ایران پرده بر می‌دارد.  

این روزنامه خاطرنشان کرد: هواپیمای 170 _RQ مدلی با تکنولوژی فوق‌العاده پیچیده که توسط سازمان سیا برای شناسایی مخفیگاه "بن لادن" استفاده می‌شد، توسط مقامات ایران در تلویزیون نمایش داده شد.  

در این گزارش آمده است: آمریکا مدعی است که این هواپیما به علت نقص فنی فرود اجباری داشته است ولی ایرانیان می‌گویند در نتیجه اقدامات ضد جاسوسی، هواپیما را ساقط کرده‌اند.  

نویسنده گزارش اظهار داشت: بنا به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا که نامشان ذکر نشده است، پروازها در فضای هوایی ایران در ارتفاع بالا طی چهار سال اخیر تشدید شده است. 

"اوگلوبو" به نقل از "میشل رابین"، کارشناس مرکز مطالعات انستیتوی "اینترپرایز"، نوشت: شاید آنچه را که می‌بینیم عملیات پنهانی مربوط به قرن 21 باشد. این بدان معنی نیست که کوشش‌ها برای اعمال مجازات‌ها و مذاکرات به پایان رسیده است.

حداقل این عملیات پنهانی می‌تواند دیپلماسی را تقویت کند و علامتی به تهران بدهد که واشنگتن چقدر جدی است. 

این روزنامه برزیلی ادامه داد: "اوباما" درباره نحوه اعمال فشار علیه دولت "احمدی‌نژاد" مجددا اظهار داشت که تمام گزینه‌ها برای انتخاب روی میز قرار دارند.

وی از شدت یافتن حداکثری سیاست مجازات‌ها دفاع کرده و تهدید کرد: اگر آنها به دنبال سلاح‌های هسته‌ای باشند، این علیه منافع امنیتی آمریکا و مخالف منافع متحدین ما از جمله اسرائیل است و ما به همراه جامعه بین‌الملل از آن جلوگیری می‌کنیم. 

به نوشته "اوگلوبو"، از نظر میشل رابین، احتمال انجام دخالت نظامی در ایران در دوره دولت اوباما "بین صفر و هیچ" ارزیابی شده است، زیرا هم رئیس‌جمهور و هم گروه مسوول، به جای برخورد، از انزوای این کشور حرف می‌زنند.  

این گزارش به نقل از رابین ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد دولت اوباما معتقد است که به این ترتیب می‌تواند جلوی ایران را بگیرد و اگر واقعا وی این اعتقاد را دارد، نشانه آن است که سبک دخالتی مانند آنچه در عراق و افغانستان اتفاق افتاد را در پیش نخواهد گرفت. 

این روزنامه برزیلی همچنین تاکید کرد: از نظر "توماس دونللی"، کارشناس سیاست دفاعی و امنیت ملی آمریکا، جنگ پنهان بین آمریکا و ایران از طریق حملات متقابل انجام می‌گیرد. از دست دادن هواپیمای بدون سرنشین با تکنولوژی پیچیده نیز نشانه دیگری از این درگیری است.  

نویسنده به نقل از دونللی می‌گوید: سوال این است که بدانیم آیا این حملات از طریق عملیات ویژه یا جاسوسی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران و بلند پروازی‌های تهران در منطقه، اثرات مقطعی خواهد داشت و یا اثرات بلند مدت.

در ادامه این گزارش آمده است: از نظر این کارشناس، اهمیت سخنرانی اوباما را باید در ارتباط با موقعیت فعلی انتخاباتی وی درک کرد. اوباما سعی دارد توجهات را به یک چهارچوب وسیع جلب کند. وی به از میان بردن بن لادن اشاره می‌کند و سعی دارد افکار عمومی را متقاعد کند که می‌تواند قدرت آمریکا را از طریق عملیات مخفی، به جای استفاده از نیرو و قدرت‌های سنتی، حفظ کند و این یک تاکتیک برای انتخاب مجدد است تا یک استراتژی واقعی دولت آمریکا.



نظر شما :