پاکستان ممنوعیت پخش بی‌بی‌سی را بررسی می‌کند

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۸۷۵۸ سرخط اخبار

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: احتمالا ممنوعیت تردد خودروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف ترانزیت محموله‌ها به افغانستان برای چندین هفته ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پاکستان در اعتراض به حمله نیروهای هوایی آمریکا به ایست بازرسی این کشور که به کشته شدن 24 سرباز پاکستانی منجر شد، عبور خودروهای ناتو را از پاکستان به افغانستان متوقف کرد.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌.بی.‌سی اعلام کرد، از پذیرفتن ادامه حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی شمسی خودداری کرده است.

وی همچنین شایعاتی را مبنی بر اینکه آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان به دنبال حمله قلبی احتمالا از کار خود برکنار شود و یا اینکه ارتش به دنبال انجام کودتا علیه حکومت وی است، رد کرد.

نخست وزیر پاکستان گفت: زرداری در حال حاضر در بیمارستانی در دوبی است و دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد و احتمالا طی دو هفته آینده به پاکستان باز خواهد گشت.

حمله هلی کوپترهای ناتو در 26 نوامبر سال جاری میلادی در پاکستان باعث شد روابط میان واشنگتن و اسلام آباد که از مدت‌ها پیش دچار آسیب شده بود، به سطح پایین‌تری برسد.

گیلانی در ادامه مصاحبه خود اظهار کرد: پاکستان و آمریکا به اعتماد متقابل نسبت به یکدیگر نیاز دارند.

نخست وزیر پاکستان همچنین گفت: بله، نوعی شکاف در اعتماد فی‌مابین وجود دارد. ما در کنار یکدیگر کار می‌کنیم اما به یکدیگر اعتماد نداریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باور من بر این است که ما باید روابط خود را ارتقا دهیم. ما باید اعتماد بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشیم.

نیروهای ناتو در افغانستان تا حدود چشمگیری به مسیرهای پاکستان برای حمل و نقل تجهیزات و نیروهای خود وابسته هستند.

گیلانی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت سلامتی رئیس جمهوری پاکستان این مساله را تکذیب کرد که زرداری نامه‌ای مبنی بر استعفای خود نوشته است.

پیش از این یک منبع خبری در دوبی مدعی شده بود، رئیس جمهوری پاکستان قصد دارد از سمت خود کناره گیری کند.

گیلانی گفت: او (زرداری) چرا باید اقدام به چنین کاری کند. او از حمایت اکثر اعضای پارلمان برخوردار است.

نخست وزیر پاکستان ضمن رد شایعاتی که در خصوص طرح انجام کودتا در این کشور وجود دارد گفت: این‌ها فقط شایعه هستند. نخست وزیر پاکستان همچنین این ادعای شبه نظامیان طالبان پاکستان را رد کرد که آنها قصد دارند در مذاکرات صلح با دولت شرکت کنند.

با این حال وی افزود: هر کس که تسلیم شود و از خشونت بیزاری جوید برای ما قابل قبول است.

از سوی دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص حملات هوایی به پایگاه نظامی پاکستان عذرخواهی کرده و این حملات را حادثه‌ای "غیرعمدی" و "تراژدی" توصیف کرده است.

پاکستان به دنبال این حمله نیروهای ناتو، خواستار خروج آمریکا از پایگاه هوایی شمسی که در ولایت بلوچستان شد و پس از آن آمریکا این پایگاه را تخلیه کرد.

مقام‌های پاکستانی تایید کردند که نیروهای آمریکایی از این پایگاه خارج شده‌اند و خروج آنها مطابق با فرصت تعیین شده از سوی طرف پاکستانی برای این کار بوده است.

مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر در خصوص این گزارش اسلام آباد مبنی بر خروج نیروهای کشورهای از پایگاه شمسی خودداری کردند.

پایگاه هوایی شمسی از دیدگاه بسیاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌هایی به شمار می‌رود که هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از طریق آن شبه نظامیان طالبان و القاعده را در شمال غرب پاکستان هدف حمله قرار می‌دهند.

نخست وزیر پاکستان همچنین اعلام کرد، در حال بررسی بلوکه کردن شبکه تلویزیونی بی.‌بی.‌سی در تلویزیون پاکستان است.

در عین حال یک سخنگوی شبکه خبری بی‌.بی.‌سی گفت: ما از حمایت نخست وزیر پاکستان از آزادی بیان و تعهد وی برای انجام بررسی‌های لازم استقبال می‌کنیم. ما از دولت (پاکستان) می‌خواهیم بررسی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد به طوری که خدمات شبکه بی‌.بی‌.سی در پاکستان بازگردانده شود. 

نظر شما :