مالکی پیمان نامه امنیتی جدید در امریکا امضا می‌کند

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۷۵۵ سرخط اخبار
 مشاور امنیت ملی عراق از برنامه نخست‌وزیر این کشور در سفر به آمریکا و امضای یک توافقنامه امنیتی و نظامی با این کشور خبر داد.

به گزارش فارس، آماده شدن واشنگتن و بغداد برای مرحله پس از پایان اشغالگری عراق، برنامه‌های مالکی در سفر به آمریکا، امضای توافقنامه جدیدی امنیتی و اطلاعاتی میان بغداد و آمریکا، پیش‌بینی خلف وعده جدید آمریکا در قبال عراق از جدیدترین اخبار مربوط به سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا است.

واشنگتن و بغداد برای برنامه‌ریزی پس از عقب‌نشینی آماده می‌شوند

به گزارش الجزیرة، "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق که دیروز عازم آمریکا شده است، قصد دارد موضوع توافق با آمریکا در مرحله پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را در این سفر پیگیری کند.

بر اساس این گزارش، مالکی قرار است امروز پیش از دیدار با "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا با "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه و "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای کنگره این کشور دیدار کند.

ابراز امیدواری ناتو برای تمدید حضورش در عراق

ناتو دیروز اخبار منتشر شده مبنی بر عدم تمدید حضورش در عراق برای آموزش نیروهای نظامی این کشور را رد کرد.

یکی مقام مسئول ناتو در بروکسل که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: دولت عراق از ما خواسته است که حضور خود در عراق برای آموزش نیروهای نظامی این کشور را تمدید کنیم اما این امر تنها در چارچوبی قانونی محقق خواهد شد.

وی افزود: ما امیدواریم با ایجاد راهکاری مناسب به این درخواست عراق پاسخ دهیم و بر اساس چارچوب قانونی که در سال 2009 تدوین شد، فعالیت خود در این کشور را تمدید کنیم.

این در حالی بود که "فالح فیاض" مشاور امنیت ملی عراق 3 روز پیش اعلام کرده بود که ناتو قصد ندارد حضورش در عراق را تمدید کند و شرط اعطای مصونیت برای نیروهای خود را برای تمدید حضورش عنوان کرده است.

مشاور امنیت ملی عراق: مالکی در واشنگتن با آمریکا توافقنامه امنیتی و اطلاعاتی امضا‌ می‌کند.

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق و هیئت همراهش در سفر به آمریکا آماده‌اند تا یک توافقنامه همکاری مشترک در امور امنیتی و اطلاعاتی را امضا کنند.

فیاض دیروز در گفت‌وگویی خبری و زمانی که هواپیمای حامل نخست‌وزیر در لندن توقف کوتاهی داشت، تصریح کرد: یک توافقنامه همکاری با آمریکا در امور امنیتی و مبارزه با تروریسم امضا خواهد شد تا دو طرف بر اساس این توافقنامه، بطور نهایی به تروریسم در عراق پایان دهند. وی اشاره‌ای به جزئیات این توافقنامه احتمالی و همکاری‌های نزدیک بغداد و واشنگتن نکرد.

مالکی دیشب وارد آمریکا شد و برغم آنکه هواپیمای ریاست‌جمهوری عراق بدون هیچ مشکل فنی برای این سفر آماده بود، وی بدلیل مسائل امنیتی با یک هواپیمای اجاره‌ای اماراتی به این سفر رفت.

پیش بینی خلف وعده آمریکا به عراق درباره خروج عراق از بند 7 منشور سازمان ملل

پایگاه خبری نهرین نت نوشت که انتظار می‌رود، مالکی در این سفر در گرفتن تضمینی از آمریکا برای خروج از بند هفت منشور سازمان ملل ناکام بماند. این وعده‌ای بود که آمریکایی‌ها به دولت مالکی در سال 2008 داده بودند تا حضور خود در عراق در چارچوب توافقنامه امنیتی را توجیه کنند اما اکنون با پایان دوره اشغالگری، آمریکا دیگر هیچ تلاشی برای این امر نخواهد کرد و این خلف وعده کاملا قابل پیش‌بینی بود.

عراق از سال 1990 و پس از حمله به کویت تحت بند هفتم منشور سازمان ملل قرار دارد که بر اساس آن اجازه استفاده از زور علیه هر کشوری که امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، داده می‌شود و علاوه بر آن مبالغ زیادی از حساب‌های عراق در بانک‌های جهانی بلوکه شده تا از آن غرامت خسارت‌دیدگان در جنگ کویت پرداخت شود.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عراق و ایران دیروز پیکرهای 93 نظامی کشته شده دو طرف در طول جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران را با یکدیگر مبادله کردند.

بر اساس این گزارش، پیکر 3 شهید ایرانی و 90 نظامی عراقی در منطقه مرزی شلمچه مبادله شد.


نظر شما :