دستپاچگی امریکا در ناآرام کردن روسیه

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۸۷۵۱ سرخط اخبار

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- روسیه ورود همراه با دستپاچگی آمریکا به مسائل انتخاباتی روسیه را حاکی از خواست آمریکایی ها برای بی ثبات کردن روسیه و به آشوب کشیدن آن کشور دانست.

مهدی سنایی در گفتگو با  مهر در خصوص انتخابات روسیه و چالش هایی که هم اکنون این کشور بعد از انتخابات با آن مواجه است، اظهار داشت: در واقع پس از انتخابات روسیه نارضایتی هایی در این کشور وجود دارد که این یک واقعیت است.

وی افزود: پس از اعلام نتایج انتخابات روسیه حزب آقای پوتین که حزب حاکم در روسیه است اکثریت دو سومی خود را از دست داد و اگرچه هنوز 50 درصد کرسی ها را به دست آورده اما این کاهش کرسی ها به شکست حزب حاکم روسیه هم تعبیر شده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- روسیه گفت: احزاب برنده این انتخابات که هم حزب کمونیسم و لیبرال دموکرات دو حزب از 4 حزب برنده هستند، نارضایتی خود را از نتیجه انتخابات به شکلی اعلام کردند.

سنایی یادآور شد: نکته دیگر مشکل اقتصادی است که روسیه با آن دست به گریبان است، اگرچه وضعیت اقتصادی روسیه نسبت به گذشته بهبود یافته اما مردم نارضایتی اقتصادی دارند و این موضع اقبال بیشتر مردم روسیه به حزب روسیه عادل شده که با شعار سوسیالیستی وارد میدان شده است.

سنایی خاطرنشان کرد: از منظر داخلی می توان گفت: روسیه هم اکنون در چهارچوب تحولات پس از فروپاشی قرار دارد و مسیر طبیعی را طی می کند و این مدل با چالش ها و مشکلات خاص خود همراه است، روسیه هم اکنون نه بر اساس مدل شوروی و نه بر اساس مدل غربی حرکت می کند، بلکه بر اساس مدل مستقلی حرکت می کند و هر مدل به طور طبیعی چالش های خاص خود را دارد.

وی در خصوص دخالت های آمریکا در حوادث پس از انتخابات روسیه نیز گفت: نکته قابل توجه عکس العمل آمریکا نسبت به نتایج انتخابات روسیه است که با سراسیمگی و دستپاچگی به مسائل روسیه وارد شد و این نشان دهنده آن است که خواست مقامات آمریکایی بی ثبات کردن روسیه و به آشوب کشیدن کشور است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- روسیه اظهار داشت: جالب است که آمریکایی ها به شکل عجیبی در مسئله انتخابات روسیه اظهار نظر کردند و معترضان را برای حضور در خیابان تشویق کردند که این در عرصه بین المللی اقدامی نامتعارف است.

این حرکت آمریکا و موضع گیری اش بی اعتمادی روسیه نسبت به غرب و آمریکا را افزایش می دهد، به خصوص که این اظهار نظرها با نارضایتی روسیه از عملی نشدن توافقات دو کشور در زمینه سپر دفاع موشکی همزمان شده است.

سنایی با اشاره به قرار داشتن روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: دخالت های آمریکا زنگ خطر جدی برای روسیه است و در عین حال تصمیمات حزب حاکم در زمینه تعامل با احزاب دیگر و چگونگی طی کردن تعامل با گروه های دیگر با انتخابات و رفع نارضایتی های موجود مشکلی است که برای روسیه موضوعی جدی است و باید برای برطرف کردن آن روی این مسائل متمرکز شود.


نظر شما :