تلاش اسرائیل برای افتتاح سفارت در لیبی

۲۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۸۷۲۲ سرخط اخبار

پایگاه خبری 'المقاومه' روز یکشنبه از تماس بین اسرائیل و شورای انتقالی لیبی به منظور گشایش سفارت تل آویو در طرابلس خبر داد.

این منبع به نقل از روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' افزود: یک دیپلمات اسرائیلی که به عنوان سفیر در لیبی در نظر گرفته شده است به زودی عازم این کشور می شود.

'رسلان ابوراکون' دیپلمات اسرائیلی که اصلیت عربی دارد اکنون معاون کنسولگری اسرائیل در آتلانتا است.وی قرار است به زودی در راس یک هیات ویژه عازم لیبی شود.

هاآرتص همچنین فاش کرد که گشایش سفارت اسرائیل در لیبی با همکاری قطر صورت خواهد گرفت، کشوری که اسرائیل آن را بازوی قوی تل آویو در منطقه عربی می داند و در قبال فراهم شدن امکان حضور بیشتر در صحنه دیپلماتیک جهانی، به اسرائیل برای گشایش سفارت در برخی کشورهای عربی کمک زیادی خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع انگلیسی نیز از نشست های اقلیت یهود لیبی در انگلیس به ریاست 'رفال لوزان' با برخی مسوولان دولت انگلیس و مسوولان شورای انتقالی لیبی به منظور بازگشت به لیبی خبر دادند.

بنابر اعلام این منابع، یهودیانی که تابعیت انگلیس دارند و خود را اقلیت یهودی لیبی در انگلیس می نامند از دولت انگلیس و تعدادی از سران شورای انتقالی لیبی خواستند با اعطای گذرنامه لیبی به آنان مقدمات بازگشت به این کشور را فراهم کرده و دارائی های آنان در طرابلس و بنغازی را به آنان بازگردانند.

هاآرتص نیز در این مورد نوشت: از رفال لوزان رئیس اقلیت یهودیان لیبی در انگلیس و فرزند یکی از بزرگترین تاجران لیبی که در سال 1967 از این کشور اخراج شد برای سفر به لیبی و گشایش دفتر در آنجا دعوت بعمل آمده است از همین رو کمیته ای از اقلیت یهودی لیبی به زودی به منظور گشایش دفتر، عازم این کشور خواهند شد.

در این میان، تاکید 'احمد شعبانی' سخنگوی شورای انتقالی لیبی بر لزوم روابط با اسرائیل به مثابه گامی بررسی شده برای سنجش افکار عمومی عرب در قبال این موضوع است. 

نظر شما :