توصیه تعدیل تحریم‌های ایران کارساز نشد

ادامه جدال اوباما با کنگره و سنا

۲۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۸۷۱۷ اخبار اصلی
دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر افزایش فشار‌ها بر ایران تاکید داشته و با توصیه اوباما برای تعدیل لحن تحریم‌های بانک مرکزی موافقت نکرده اند.
ادامه جدال اوباما با کنگره و سنا
دیپلماسی ایرانی : در هفته گذشته اخباری مبنی بر تلاش مقامات دولت اوباما برای تعدیل طرح تحریم بانک مرکزی ایران منتشر شد. در این خبر‌ها آمده بود که نامه‌هایی از سوی کاخ سفید برای قانونگذاران آمریکایی ارسال شده و در آن از آنها خواسته شده تغییراتی را در طرح تحریم بانک مرکزی اعمال کنند چرا که تهدید متحدان نزدیک آمریکا نمی‌تواند به طور کامل در همراهی آنها با سیاست‌های واشینگتن علیه ایران موثر باشد.
برای مثال در این طرح موسسه‌های مالی و بانک‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران تعامل داشته باشند از دسترسی به سیستم مالی آمریکا منع خواهند شد. اما دولت اوباما از قانونگذاران خواسته منع دسترسی با سیستم مالی آمریکا را به در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای آنها در سیستم ملی آمریکا تغییر دهد.
در بخش دیگری نیز مارک کیرک،‌سناتور جمهوریخواه پیشنهاد دهنده طرح تاکید کرده که تحریم‌ها باید ظرف 60 روز به اجرا درآیند که در این مورد نیز مقامات بوش توصیه کرده‌اند این زمان به 180 روز افزایش یابد.
اما تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر افزایش فشار‌ها بر ایران تاکید داشته و با توصیه اوباما برای تعدیل لحن تحریم‌های بانک مرکزی موافقت نکرده اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌دولت اوباما بر این باور است که تحریم شدید بانک مرکزی ایران تلاش‌های بین‌المللی که جمهوری اسلامی را هدف قرار داده از انسجام خارج می‌کند. همچنین به افزایش بهای نفت منجر خواهد شد که در نهایت درآمد دولت ایران را که بخشی از آن صرف پروژه‌های هسته‌ای و موشکی می‌شود، بیشتر می‌کند.
این در حالی است که باراک اوباما،‌رئیس جمهور آمریکا به تازگی زمزمه‌هایی را که در مورد تلاش وی و کابینه‌اش برای کاستن از گزندگی تحریم‌های ایران مطرح شده را انکار کرده و یادآور شده که ایالات متحده شدید‌ترین تحریم‌ها را به طور سیستماتیک علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.
اما با وجود انکار اوباما،‌تعدادی از کارشناسان اخیرا اعلام کرده بودند در صورتی که بحث تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا جدی شود،‌آمریکا و روسیه در صدد تعدیل موضع بین‌المللی علیه ایران بر خواهند آمد تا از این طریق مقامات جمهوری اسلامی را به بازگشتن پای میز مذاکره و تعامل در زمینه پرونده هسته‌ای تشویق کنند.
طرح تحریم بانک مرکزی ایران با 100 رای موافق در سنای آمریکا به تصویب رسیده و اکنون در انتظار تصویب کنگره قرار دارد. سناتور‌های جمهوریخواه و دمکرات سنا و کنگره بر این باورند که تحریم بانک مرکزی ایران در راه مواجه با جمهوری اسلامی ضروری است.
هوارد برمن،‌ سناتور جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا اخیرا اعلام کرده است که دولت اوباما اهمیت تحریم بانک مرکزی را درک می‌کند و در این مورد ما به توصیه‌ها عمل نمی‌کنیم.
این در شرایطی است که طرح تحریم بانک مرکزی ایران ،‌اختلاف نظر‌های سیاسی بین کنگره و دولت را به نمایش می‌گذارد.
نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات بر این عقیده‌اند که در حال حاضر مجازات اقتصادی ایران بهترین گزینه به جای اقدام نظامی است. به گفته آنها با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تلاش تندرو‌های آمریکایی برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، تحریم‌های شدید‌تر تنها راه باقی مانده است.
در این بین بحث تحریم نفت ایران نیز مطرح است. به گزارش آسوشیتدپرس در صورتی که رئیس جمهور آمریکا ظرف مدت 6 ماه تشخیص دهد که منابع کافی نفت در بازار موجود است و با وجود تحریم‌ها،‌خرید نفت از ایران کاهش نیابد،‌آنگاه می‌تواند در مورد تحریم نفت جمهوری اسلامی اقدام کند. این اقدام با چراغ سبزی صورت می‌گیرد که هم اکنون با توجه به قانون تحریم های ایران از سوی کنگره به رئیس جمهور نشان داده شده و دغدغه‌های امنیت ملی نیز مبنای آن گذاشته شده است. نگرانی از تهدید امنیت ملی آمریکا نکته‌ای است که به موجب آن رئیس جمهور می‌تواند در مدت کوتاهی تحریم‌های سنگینی مانند تحریم نفت را اجرا کند.
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از دو قانونگذار آمریکایی گزارش داده است که هم نمایندگان دمکرات و هم جمهوریخواه از اسراییل و اینکه همه گزینه‌ها در تعامل با ایران باید روی میز بماند،‌حمایت می‌کنند.
نیتا لاوی،‌یکی از جمهوریخواهان تاکید کرد که اخیرا قانونگذاران دمکرات و جمهوریخواه میزگردی در منهتن داشتند که در آن به برسی روابط اسرائیل و آمریکا پرداخته‌اند.
وی روابط آمریکا با اسرائیل را روابط بی پارتیزانی توصیف کرده و ادامه این نوع از روابط را کلید اصلی می‌داند.به گزارش این خبرگزاری فرانسوی،‌ اغلب قانونگذاران آمریکایی با تحریم بانک مرکزی ایران موافق هستند و صدا‌های مخالف در مقایسه با گذشته بسیار کمتر شنیده می‌شود.
 

نظر شما :