تلاش دولت اوباما برای تعدیل تحریم‌های ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۶۲۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : در حالی که آمریکا، اروپا، انگلیس، کانادا و استرالیا در چند هفته اخیر شدیدترین تحریم ها را علیه ایران به تصویب رسانده اند، خبرگزاری رویترز به نقل از سناتور جمهوریخواه آمریکایی گزارش داد که مقامات دولت اوباما در صدد تعدیل تحریم ها ی ایران هستند.
این در حالی است که روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز به نقل از برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بود در صورتی که اتحادیه اروپا ت تحریم واردات نفت از ایران را به تصویب برساند، آمریکا و روسیه برای تعدیل مواضع جهانی علیه ایران اقدام خواهند کرد تا مقامات تهران را به میز مذاکره باز گردانند.
به گفته مارک کیرک ، دولت اوباما درصدد تعدیل تحریم‌هایی است که قانونگذاران آمریکایی به منظور هدف قرار دادن بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیشنهاد داده‌اند.
کیرک یک سناتور جمهوریخواه است که به همراه رابرت مندز دمکرات ،طرح مجازات موسسه‌های مالی خارجی که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند را ارایه داده است.
این در حالی است که مجلس سنا با وجود لابی مقامات دولت اوباما علیه این طرح، در هفته گذشته با 100 رای موافق و بدون رای مخالف آن را به تصویب رساند. مقامات دولتی اوباما که در توجیه مخالفت خود با این طرح می‌گویند، تهدید متحدان آمریکا بهترین را برای به دست آوردن همکاری آنها در قبال تهران نیست.

کیرک در این زمینه اظهار داشت:« دولت در نامه‌هایی خطاب به برخی قانونگذاران به آنها پیشنهاد داده برخی انعطاف‌های تکنیکی را در طرح پیشنهادی کیرک و مندز ایجاد کنند.»
در طرح تحریم بانک مرکزی ایران، بانک‌ها و موسسه‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران همکاری کنند از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع خواهند شد.
به گفته یکی از سناتور‌هایی که نامه دولت را دریافت کرده‌، در این نامه از قانونگذاران خواسته شده است زمان آغاز اجرای تحریم‌ها را از 60 روز به 180 روز افزایش دهند. همچنین از قانونگذاران درخواست شده به جای اینکه بانک‌های خارجی به اتهام رابطه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی از دسترسی به سیستم مالی آمریکا منع شوند، محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود.
 

نظر شما :