واکنش ناتو به سرنگونی هواپیمای آمریکایی در ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۸۵۹۰ سرخط اخبار
ساعاتی پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای آمریکایی توسط واحدهای جنگ الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروهای ناتو با تأیید این نکته که این هواپیما متعلق به آمریکا بوده است، اعلام کردند که این پهپاد از کنترل خارج شده بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به دنبال سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق شرقی ایران، ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته گذشته یک فروند هوایپمای تجسسی نظامیان آمریکایی که در شرق افغانستان مشغول مأموریت بود از کنترل خارج شد.

ناتو در این بیانیه اعلام کرده است که احتمال می‌رود این همان هواپیمایی باشد که مقامات ایرانی از سقوط آن خبر داده اند.
 
بر اساس این گزارش، ناتو تحقیقاتی را در مورد چگونگی ناپدید شدن این هواپیمای جاسوسی آغاز کرده است.
 
در همین حال رسانه‌های افغانستان به نقل از مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند که این هواپیمای جاسوسی، توسط نیروهای ارتش ایران در شرق این کشور ساقط گردید و با اندکی خسارت در اختیار آنان قرار گرفته است.
 
از سوی دیگر یک مقام آگاه نظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر گفت:‌ با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره نگرانی عمیق خود را نسبت به حضور نظامیان خارجی در افغانستان اعلام کرده اند و بر این اساس با حضور این نیروها مخالف هستند.
یکی از دلایل این مخالفت، تعدی این نظامیان از خاک افغانستان به کشورهای دیگر است.
ورود این هواپیمای جاسوسی از خاک افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مهر تأییدی بر این نگرانی مقامات جمهوری اسلامی است. 

نظر شما :