آمریکایی‌ها مانع سفر صالحی به لاهه شدند

۰۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۸۴۳۱ سرخط اخبار

آمریکایی‌ها با فشاری که وارد کردند مانع سفر صالحی به لاهه شدند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ بعدازظهر سه‌شنبه در حاشیه مراسم سالگرد ترور شهید شهریاری در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هلند که قرار بود در کنفرانس بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی شرکت کند، گفت: قرار بود در این کنفرانس تعهدات مقامات آمریکایی و عمل نکردن آن‌ها به تعهدات‌شان برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی که مهلت‌شان برای انجام این کار رو به اتمام است تذکر داده شود و پرونده‌ای در این‌باره به شورای امنیت ارجاع شود.

او گفت: حضور صالحی می‌توانست در این کنفرانس تعیین‌کننده باشد. آمریکایی‌ها با فشاری که وارد کردند مانع سفر صالحی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ادامه داد: برای انجام پروازهای اختصاصی باید از کشورهایی که در طول پرواز وجود دارند اجازه گرفته شود و ما مجوز پرواز از کشورهای مختلف را گرفته بودیم و مجارستان هم باید مجوز پرواز را می‌داد اما آخرین لحظات که قرار بود پرواز انجام شود رایزنی‌ها در این رابطه به نتیجه نرسید.

مهمان‌پرست ادامه داد: البته آن‌ها فعال نبودن دستگاه‌های ذی‌ربط در روزهای شنبه و یک‌شنبه و بروز برخی مشکلات فنی را مطرح کردند اما از نظر ما این مسائل مورد قبول نیست چرا که اگر قرار بود مشکل فنی باشد باید از سوی کشورهای هلند، آلمان و ... این مشکل وجود می‌داشت.

وی در پاسخ به این که گفته شد صالحی پرواز کرده و در آسمان بود که به هواپیمای اجازه عبور از آسمان مجارستان داده نشده است با تکذیب این مطلب، گفت: صالحی وقتی مطلع شد که هنوز مجوز قطعی از سوی مجارستان داده نشده است اصلا به سمت فرودگاه نرفت و هواپیمای وی از زمین برنخواست.

مهمان‌پرست ادامه داد: در عین حال سخنانی که قرار بود وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس بیان کنند توسط کاظم غریب‌آبادی ـ سفیر کشورمان در هلند ـ قرائت شد. هم‌چنین موضوع صادر نشدن مجوز عبور هواپیمای وزیر امور خارجه کشورمان به اطلاع مسوولان برگزاری کنفرانس رسید و آن‌ها نسبت به این مساله اظهار تاسف کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به این که برخورد ایران با مجارستان چه خواهد بود؟ با بیان این که اگر مشخص شود دلیل اقدام مجارستان فنی نبوده است و صرفا به خاطر فشارهای سیاسی این اقدام صورت گرفته، تذکر جدی به مجارستان داده خواهد شد.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که ایران در چه سطحی در کنفرانس بن 2 درباره افغانستان که قرار است پنجم دسامبر در آلمان برگزار شود شرکت می‌کند، با بیان این که هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نشده است، تصریح کرد: قبل از نشست استانبول، مقامات افغان در رابطه با حضور ایران در این نشست و کنفرانس بن 2 اصرار داشتند و حضور ایران را برای کاربردی بودن نتایج این نشست‌ها موثر و مثبت می‌دانستند. اگر قرار است راه‌حلی برای بحران‌های منطقه به‌ویژه افغانستان در نظر گرفته شود، حضور و نقش ایران ضروری است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: برای شرکت در چنین نشست‌هایی معتقدیم باید اداره این‌گونه جلسات با مقامات افغان باشد و هم‌چنین جایگاه کشورهای منطقه کاملا روشن و برجسته باشد و بر همین اساس بود که در نشست استانبول شرکت کردیم و اگر این رویه ادامه پیدا کند سعی می‌کنیم که در بن 2 هم در سطح مناسبی شرکت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان، گفت: این سفر به منظور شرکت در کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی (که نام این سازمان پیش از این سازمان کنفرانس اسلامی بوده است) انجام شد. این اجلاس به منظور بررسی وضعیت سوریه در مقر این سازمان در جده برگزار شد.

هم‌چنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پاسخ به سوالاتی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی برای اجرای قانون کاهش روابط ایران با انگلستان و هم‌چنین واکنش انگلستان به این امر را به وقتی دیگر موکول کرد.



نظر شما :