نگاه رسانه‌های غربی به انفجار اصفهان

۰۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۸۳۵۶ اخبار اصلی
انفجار در اصفهان مانند آنچه دو هفته قبل در پایگاه موشکی نزدیک کرج رخ داد،‌ توجه رسانه‌های خارجی به خصوص رسانه‌های اسرائیلی را به خود جلب کرده است.
نگاه رسانه‌های غربی به انفجار اصفهان

دیپلماسی ایرانی: انفجار در اصفهان مانند آنچه دو هفته قبل در پایگاه موشکی نزدیک کرج رخ داد،‌ توجه رسانه‌های خارجی به خصوص رسانه‌های اسرائیلی را به خود جلب کرده است.

هرچند مقامات ایران تاکید کردند که انفجار در پایگاه موشکی کرج در حین انتقال مواد منفجره روی داده و سانحه‌ای تصادفی بوده که در آن بیش از 30 نفر جان باخته اند،‌اما برخی رسانه‌های غربی می‌کوشند تا ردپای اسرائیل را در این انفجار به ثبت برسانند.

اما در حالی که هنوز اخبار مربوط به این انفجار در رسانه‌ها منعکس می‌شود،‌انفجاری در اصفهان روی داده است که به گزارش روزنامه گاردین مردم در سراسر شهر موج آن را احساس کرده و شیشه خانه‌هایشان لرزیده است.

مقامات ایرانی دلیل این انفجار را که صدایی مشابه انفجار کرج داشته، تمرین‌های نظامی عنوان کرده اند اما نحوه انعکاس گزارش‌ها در رسانه‌های خارجی به گونه ای است که می‌کوشند تردید‌ها را در مورد دلیل این انفجار افزایش دهند.

روزنامه مشهور‌هاآرتص که در چند ماه گذشته بی وقفه موضوع ایران را در سرخط اخبار خود داشته است.،‌ در گزارشی با عنوان انفجار در اصفهان،‌شهر کلیدی تاسیسات هسته ای ایران، می‌نویسد: روز دوشنبه در اصفهان انفجاری روی داد که مردم در بخش‌های مختلف شهر آن را احساس کردند و رعب و وحشت عمومی، آتش نشانی را ناچار کرد تا دست به کار شود. از سوی دیگر مقامات نیز تایید کرده اند که صدای شنیده شده مربوط به یک انفجار بوده است.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی در حالی که برخی خبر‌ها این انفجار را با تاسیسات هسته‌ای نزدیک اصفهان مرتبط می‌کنند،‌مقامات ایرانی تاکید دارند که مانور نظامی این انفجار را ایجاد کرده است. به گفته آنها تاسیسات هسته ای اصفهان زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و در صورتی که انفجاری در آن روی داده بود باید مقامات آژانس در جریان قرار می‌گرفتند.

هاآرتص در بخش دیگری از این گزارش به اظهار نظر برخی مقامات اشاره می‌کند که در حال بررسی دلیل انفجار هستند و همچنین یادآور می‌شود که به دنبال انعکاس این خبر در رسانه‌های اسرائیلی،‌خبرگزاری فارس خبر مربوط به انفجار را از سایت خود حذف کرده است. حتی خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک مقام گزارش داده که خبری در مورد انفجار ندارد. برخی گزارش‌ها در خبرگزاری مهر نیز انفجار را به آتش گرفتن یک پمپ بنزین یا تصادف در خط قطار ربط می‌دهند.

این در حالی است که مارک تونر،‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار خبر انفجار در اصفهان تاکید کرده که ایده ای در این زمینه ندارد چون اخبار را از رسانه‌ها مشاهده کرده و البته در این زمینه تحقیقاتی انجام خواهد شد.

در همین حال روزنامه اورشلیم پست نیز گزارشی با تیتر انفجار مرموز در اصفهان منتشر کرده است. به گزارش این روزنامه اسرائیلی دلیل انفجار مشخص نیست اما صدای آن به اندازه‌ای زیاد بوده که در شهر شنیده شده و این در حالی است که یک تاسیسات غنی سازی بزرگ در نزدیک اصفهان قرار دارد.

روزنامه گاردین نیز به موضوع انفجار اصفهان پرداخته و خاطرنشان کرده است که خبرنگار گاردین از مردم اصفهان شنیده انفجار شیشه خانه‌ها را به لرزه درآورده است.

 

نظر شما :