ویلیام هگ: به اقدام ایران واکنش جدی نشان می‌دهیم

۰۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۸۳۴۷ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که با توجه به رای مثبت شورای نگهبان به طرح مجلس برای اخراج سفیر انگلیس از ایران،‌ وی دو هفته وقت دارد خاک ایران را ترک کند،‌وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز ناخرسندی از این تصمیم تاکید کرد که از طریق مشاوره با متحدان به ایران پاسخ سختی داده خواهد شد.

انگلیس در هفته گذشته هرگونه روابط مالی با بانک‌های ایران شامل بانک مرکزی را ممنوع اعلام کرد و این در حالی است که حتی ایالات متحده که زمزمه‌های تحریم بانک مرکزی را برای نخستین بار مطرح کرده بود تا کنون در این زمینه اقدامی به عمل نیاورده است.

اما تحریم‌های منحصر به فرد انگلیس علیه ایران از جانب تهران بی پاسخ نماند و نه تنها واکنش تند مقامات را به دنبال داشت،‌بلکه مجلس نیز به کاهش روابط دیپلماتیک تا سطح اخراج سفیرانگلیس رای مثبت داد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، با توجه به مصوبه اخیر، دومینیک چیلکات،‌سفیر انگلیس در ایران باید ظرف دو هفته آتی از ایران برود و این در شرایطی است که هگ وعده داده جمهوری اسلامی با واکنشی جدی از سوی لندن مواجه خواهد شد.

اما اخبار مربوط به جدال ایران با غرب بر روابط تهران با دیگر کشور ها نیز تاثیرگذار بوده است به نحوی که مجارستان به هواپیمای صالحی اجازه عبور از مرز هوایی‌اش را ندارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که علی اکبر صالحی،‌وزیر امور خارجه ایران ناچار به لغو سفر خود شده است، چرا که هواپیمای حامل وی نتوانسته از آسمان مجارستان عبور کند.

البته هنوز دلیل اقدام مجارستان مشخص نیست اما برخی کارشناسان وجود نام صالحی در فهرست مقامات تحریم شده ایرانی برای اتحادیه اروپا را دلیل این اقدام توصیف می‌کنند.



نظر شما :