نتایج نهایی انتخابات پارلمانی مراکش

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۸۳۲۱ سرخط اخبار
وزارت کشور مراکش در بیانیه‌ای رسمی با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور از کسب 107 کرسی توسط حزب اسلامی عدالت و توسعه خبرداد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العربیه، وزارت کشور مراکش با صدور بیانیه‌ای رسمی درخصوص نتایج نهایی انتخابات پارلمانی که روز جمعه جهت انتخاب 395 عضو پارلمان برگزار شد، اعلام کرد که حزب اسلامی عدالت و توسعه 107 کرسی را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد.

بنا به گزارش منابع آگاه، حزب اسلامی عدالت و توسعه 107 کرسی، حزب استقلال 60 کرسی، حزب لیبرالیست "تجمع ملی آزادگان" 52 کرسی، حزب دموکراتیک "اصالت و هم‌عصری" 47 کرسی و" حزب اتحاد سوسیالیست گروه‌های مردمی" به عنوان بزرگترین حزب چپ‌گرا در مراکش 39 کرسی را از آن خود کرده که به ترتیب احزاب اول تا پنجم پیروز انتخابات پارلمان هستند.

در همین حال حزب لیبرالیست "جنبش ملی" 32 کرسی، حزب راست‌گرای "اتحاد قانون اساسی" 23 کرسی و حزب چپ‌گرای سوسیال پیشرو 18 کرسی را به خود اختصاص داد.

در همین راستا، عبدالاله بن کیران، دبیرکل حزب اسلامی عدالت و توسعه در نشستی مطبوعاتی در رباط، پایتخت این کشور اظهار داشت: ما در مراکش به شیوه خودمان در بهار عربی به سر می‌بریم لذا بهتر است که ثبات کشور را به خطر نیندازیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به این که ملت مراکش با حزب عدالت و توسعه موافقند و به آن اطمینان دارند، اظهار داشت: حزب عدالت و توسعه همزمان با شروع کار خود به مردم مراکش اطمینان و امیدواری به آینده را خواهد داد.

وی افزود: دولت آینده هرگز آزادی‌های فردی را محکوم نخواهد کرد بلکه در دولت جدید اولویت با افراد باکفایت و صداقت است، لذا با هرگونه فساد و ظلم برخورد قضایی خواهد شد.

بن کیران همچنین گفت: اولین اقدام دولت جدید کاهش تعداد وزیران است.

وی درخصوص ائتلاف با احزاب اسلام‌گرا جهت تشکیل دولت جدید اظهار داشت که حزب عدالت وتوسعه هنوز با احزاب دیگر درخصوص تشکیل دولت آینده گفت‌وگو نکرده است و همچنان منتظر تعیین نخست وزیر جدید از سوی پادشاه مراکش است.

دبیرکل حزب عدالت و توسعه در پایان از اعلام آمادگی احزاب استقلال، اتحاد سوسیالیست گروه‌های مردمی، حزب سوسیال پیشرو که در دولت سابق حضور داشتند نسبت به تشکیل ائتلاف با اسلام‌گراها خبر داد.

از سوی دیگر، روزنامه اماراتی دارالخلیج نیز نوشت: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ضمن تبریک به دولت مراکش درخصوص برگزاری انتخابات پارلمانی تاکید کرد: برقراری دموکراسی در کشور یک مساله مهم است که تلاش فراوان و مضاعفی را می‌طلبد.

وی افزود: در حال حاضر پارلمان جدید و جامعه مدنی می‌توانند برای اجرای قانون اساسی به عنوان گامی در راستای پاسخگویی به خواسته‌ها و حقوق مردم مراکش، با محمد ششم، پادشاه مراکش همکاری کنند.

کلینتون همچنین هشدار داد: ایجاد دموکراسی در کشور یک امر طاقت فرسا است که با رای‌گیری و اعلام نتایج انتخابات به پایان نمی‌رسد همانطور که اخیرا شاهد تغییرات چشم‌گیری در منطقه بوده‌ایم. لذا معیار سنجش رهبران سیاسی تنها گفته‌های آنها نیست بلکه عملکرد آنها نیز مدنظر است.

نظر شما :