واکنش بانک مرکزی به اتهام دولت آمریکا

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۸۳۲۰ سرخط اخبار
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام دولت آمریکا در متهم کردن این بانک به انجام پولشویی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنامتن کامل این بیانیه‌ به شرح زیر است:

"اقدام دولت ایالات متحده آمریکا در متهم کردن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به انجام پولشویی، اقدامی بر خلاف موازین حقوق و عرف بین‌المللی بوده و نقض اصل مصونیت بانک‌های مرکزی است که در سراسر جهان شناخته شده و مورد احترام است.

دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ دلیل و سندی این اتهام را در حالی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است که فعالیت‌های آن همواره از شفافیت کامل برخوردار بوده و این بانک همانند تمامی بانک های مرکزی دنیا به انجام وظایف ذاتی خود در رابطه با برقراری ثبات پولی، مدیریت ذخایر ارزی و سایر امور مرتبط با آن اشتغال داشته است.

منابع درآمدهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عمدتاً حاصل از فروش نفت و مشتقات آن است که بر اساس قانون پولی و بانکی کشور به حساب‌های این بانک واریز می شود و از طریق نظام بانکی بین المللی مدیریت می‌شود و انجام عملیات پولشویی در مورد این وجوه، ادعایی کاملاً بی اساس و غیرحرفه‌ای است.

استفاده از ابراز فشار بر بانک مرکزی به منظور دست یافتن به برخی اهداف و مقاصد سیاسی ، بدعتی است که کل نظام مالی بین‌المللی را تهدید خواهد کرد و حتی دولت مزبور و سایر دولت‌هایی که از اینگونه اقدامات حمایت کنند نیز از آن متضرر خواهند شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیت‌های قانونی و مشروع خود ادامه خواهد داد و حق پیگیری ادعای خود علیه مقامات مزبور در محاکم و مراجع صالح بین المللی را محفوظ می داند.

نظر شما :