کابینه کویت لب مرز سقوط

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۸۳۱۵ سرخط اخبار

در حالی که اخباری از تصمیم اعضای کابینه کویت برای ارائه استعفای دسته‌جمعی به امیر این کشور طی جلسه امروز (دو‌شنبه) مطرح شده است، منابع دولتی کویت اعلام کردند که سه وزیر در اعتراض به بحران سیاسی این کشور استعفا کردند، این در حالی است که یک وزیر نیز ماه گذشته استعفا کرده بود.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، این منابع آگاه کویتی به روزنامه کویت نیوز گفتند: استعفای محمد العفاسی وزیر دادگستری و معاون نخست‌وزیر در امور حقوقی، هلال سایر وزیر بهداشت، عبدالوهاب، وزیر توسعه و محمد البصیری وزیر نفت و امور پارلمان استعفای خود را به نخست‌وزیر ارائه کردند البته السایر ماه گذشته استعفا کرده بود.

این منابع افزودند: استعفای وزیران عملا به رهبری کل ارائه شده است.

همچنین اخباری منتشر شده است مبنی بر این که علی الراشد، وزیر مشاور در امور کابینه نیز استعفا کرده است، این در حالی است که الراشد این خبر را تایید یا رد نکرده است.

محمد العفاسی، هلال السایر، عبدالوهاب الهارون، محمد البصیری در اعتراض به اوضاع سیاسی کشور و در مخالفت با امضای حکم لغو مصونیت هشت تن از نمایندگان پارلمان و نحوه عملکرد دولت در رویارویی با بحران اخیر، به ویژه حمله به تظاهرکنندگان کویتی استعفای خود را به شیخ ناصر المحمد الصباح، نخست‌وزیر این کشور تقدیم کردند.

این در حالی است که تاکنون هیچ منبع دولتی خبر استعفای دسته‌جمعی اعضای دولت کویت را رد یا تائید نکرده است و تنها حسن جوهر، یکی از نمایندگان کویت آن را تائید کرده است.

درسایه این اتفاقات، کابینه کویت نیز امروز جلسه فوق‌العاده‌ای را به ریاست صباح الاحمد الصباح، امیر کویت و با حضور جاسم الخرافی، رئیس پارلمان درباره مساله استعفای اعضای کابینه برگزار خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که در این نشست تصمیمات مهمی درخصوص استعفای دولت یا انحلال پارلمان و دعوت به انتخابات زودهنگام و یا هر دو اتخاذ شود.

از سوی دیگر، قرار است که ناصر المحمد الصباح نیز روز سه‌شنبه به اتهام فساد درخصوص پرونده‌های مالی بازخواست شود.

این در حالی است که پیشتر به رغم تظاهرات گسترده مردم معترض کویت در برابر ساختمان پارلمان، امیر کویت اعلام کرده بود که با استعفای نخست‌وزیر یا انحلال پارلمان موافقت نخواهد کرد.

شیخ ناصر المحمد الصباح به واریز کردن میلیون‌ها دلار از اموال عمومی به حساب بانکی خود در خارج از کشور متهم شده است.

این در حالی است که دولت کویت این اتهامات را رد می‌کند.

از سوی دیگر، گروه‌های مختلف کویت از نهادهای جامعه مدنی و تمام ملت این کشور خواستند تا امروز با حضور در میدان "الاراده" حمایت خود را از قانون اساسی که این روزها در کویت زیر پا گذاشته می‌شود، اعلام کنند.

این تجمع که تجمعی بی‌سابقه به شمار می‌آید در راستای درخواست مردم برای مبارزه با فساد به شمار می‌آید.

گروه‌های دانشجوی کویت نیز با اعلام نارضایتی خود نسبت به شرایط بحرانی کویت تاکید کردند که قانون اساسی در این کشور باید اجرا شود.

آنها همچنین اعلام کردند که قانون اساسی باید در خصوص همه‌ کویتی‌ها بدون هیچ تبعیضی اجرا شود و کسانی که در پرونده رشوه میلیونی دولت کویت مشارکت داشتند باید مجازات شوند چرا که به دنبال این اقدام افکار عمومی کویت اعتماد خود را نسبت به دولت این کشور از دست داده است.

گروه‌های دانشجویی همچنین اعلام کردند که امروز همه مردم این کشور در میدان الاراده تحصن خواهند کرد.

 


نظر شما :