رای گیری در مصر آغاز شد

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۳۱۴ سرخط اخبار
 انتخابات پارلمانی مصر امروز با بازگشایی درهای مراکز انتخاباتی به روی مردم آغاز شد و قرار است مرحله اول از فرایند سه مرحله ای انتخابات مصر که  40 میلیون رأی دهنده از کل 82 میلیون جمعیت این کشور حق شرکت در آن را دارند، امروز و فردا به انجام برسد. این اولین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط مبارک در 11 فوریه گذشته است. در این انتخابات مردم باید 498 نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کند، این در حالی است که محمد حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی مصر نیز ده نفر دیگر از نمایندگان را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش فارس، البته در انتخاباتی که امروز برگزار میشود و مرحله اول از انتخابات مصر است، یک سوم نمایندگان انتخاب می شوند و دو سوم دیگر نیز بر اساس لیست های حزبی و نسبت های آنها در دو دور بعدی تعیین می شوند، انتخابات امروز در 9 استان بزرگ این کشور از جمله در قاهره و اسکندریه برگزار می شود.

مرحله اول انتخابات در دو روز ( دوشنبه و سه شنبه) برگزار می شود و بعد از پایان ساعت انتخابات امروز که ساعت 7 بعد از ظهر خواهد بود، صندوق ها و مراکز انتخاباتی با مهر مخصوص پلمپ می شوند و فردا مجددا مراکز انتخاباتی بازگشایی خواهند شد. انتظار می رود مصری ها در اولین انتخابات آزاد خود که بعد از دهها سال انجام می دهند، حضور گسترده ای داشته باشند.

دور دوم انتخابات پارلمانی نیز در روز 14 دسامبر آغاز خواهد شد و دور سوم نیز در سوم ژانویه خواهد بود. گفته می شود نتایج نهایی انتخابات در روز 13 ژانویه یعنی ده روز بعد از پایان دور سوم انتخابات اعلام خواهد شد.
در این مرحله از انتخابات پارلمانی در مصر 3809 کاندیدا حضور دارند که مردم استان های مورد نظر باید از این میان نمایندگان خود در 168 کرسی پارلمان را بر اساس لیست های انتخاباتی و افراد مستقل انتخاب کنند، در این انتخابات 36 حزب و ائتلاف حضور دارند که قوی ترین آنها حزب اسلامگرای اخوان المسلمون مصر است.

انتخابات منحصر به فرد مصری ها بعد از دیکتاتوری در این کشور
 

از نکات منحصر به فرد این انتخابات این است که برای اولین بار مصری های خارج از این کشور نیز حق رأی خواهند داشت.

از دیگر نکاتی که در این انتخابات برای اولین بار روی می دهد، حضور جماعت اخوان المسلمون است که توانسته اند در سایه آزادی از دیکتاتوری حسنی مبارک به صورت یک حزب مستقل با نام حزب آزادی و عدالت وارد رقابت های انتخاباتی شوند، این حزب بخشی از ائتلاف بزرگ دموکراتیک در این کشور است که بیش از سی حزب را شامل می شود و بیشترین سهم آن نیز به اخوان المسلمون تعلق دارد.

همچنین برای اولین بار بیش از 30 کشور جهان در آماده و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات در مصر مشارکت داشته‌اند که در راس آنها کشور دانمارک قرار دارد.
در این انتخابات 36 حزب و ائتلاف با ارائه 199 لیست حزبی شرکت کرده‌اند.

انتخابات در مراکز خارج از کشور 

حضور مصری ها خارج از کشور نیز که ساعاتی پیش انتخابات آنها به پایان رسیده، خوب گزارش شده است، بر این اساس کمیته فرعی سفارت خانه ها و کنسولگری های مصر ساعاتی پیش از پایان رأی گیری در مراکز انتخاباتی خارج از کشور اعلام کرد که از 169 هزار مصری که حق شرکت در این مرحله را داشته اند، بیش از 85 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده اند.

نظر شما :