آمانو به دنبال افزایش بازرسی‌ها در ایران

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۸۲۳۷ اخبار اصلی
آمانو معتقد است روابط آژانس با ایران دشوار شده اما وی ناچار بوده با توجه به نگرانی‌های جدی در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران گزارش خود را منتشر کند.
آمانو به دنبال افزایش بازرسی‌ها در ایران
دیپلماسی ایرانی : تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که یوکیا آمانو،‌مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تلاش‌های خود به منظور دسترسی به دانشمندان هسته‌ای ایران، اسناد و سایت‌های نظامی، افزوده است.
این در حالی است که بن بست ایجاد شده بین آمانو و ایران ادامه داد و تهران به دعوت آژانس برای شرکت در کنفرانسی که به منظور ایجاد خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای برپا شده بود،‌پاسخ منفی داده است.
اما آمانو در ایران به دنبال گفت و گو با محسن فخریزاده،‌یکی از دانشمندان هسته‌ای است که گفته می‌شود که برنامه‌های تحقیقاتی برای تسلیحات هسته ای نقش داشته است. همچنین آژانس می‌خواهد به سایت پرچین که یک سایت نظامی است و در 18 مایلی تهران واقع شده،‌ دسترسی پیدا کند.آمانو در تازه‌ترین مصاحبه خود تاکید کرده است که فهرستی از شواهد تهیه شده که باید به آنها پاسخ داده شود. وی ادامه داد: ما به دنبال دسترسی به افراد، اطلاعات و مکان‌ها هستیم.
با این وجود تهران آمانو را به همکاری با واشینگتن برای اتهام زنی به ایران متهم می‌کند. آمانو که دیپلماتی ژاپنی است با انتشار گزارش اخیر خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در کانون توجه جامعه بین المللی قرار گرفت. وی منابعی را در این گزارش فاش کرد که مبنای نگرانی‌های وی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شمار می‌روند. اما مقامات تهران اظهارات این مرد 64 ساله که سومین سال مدیرکلی خود در آژانس را سپری می‌کند، را بی اساس می‌دانند.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال،‌ مقامات ایرانی درخواست آمانو برای ارسال تیم فنی آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌‌ای و گفت و گو در خصوص گزارش اخیر را نپذیرفته و تاکید دارند که دیگر به آژانس اعتماد ندارند.
این در حالی است که آمانو معتقد است روابط آژانس با ایران دشوار شده اما وی ناچار بوده با توجه به نگرانی‌های جدی در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران گزارش خود را منتشر کند.
وی همچنین بر این باور است که روابط خوبی با سایر مقامات ایرانی از جمله فریدون عباسی و علی اکبر صالحی دارد. عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و صالحی نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است. مدیر کل آژانس می‌گوید که برای صحبت با این افراد مشکلی ندارد و گفت و گو‌های آنها با لحنی دوستانه است.
به گزارش وال استریت ژورنال در حالی ایران از شرکت در کنفرانس خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای خودداری کرده است که مصر،‌سوریه و اسرائیل به عنوان کشور‌هایی که گفته می‌شود سلاح هسته‌ای در اختیار دارند در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. هرچند این کنفرانس به نتیجه قطعی نرسیده اما آمانو در مورد آن امیدوار است و تاکید دارد که پس از 10 سال کشور‌ها بار دیگر برای گفت و گو در این زمینه گرد هم آمده‌اند.
 

نظر شما :