اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت ایران است

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۸۲۳۲ اخبار اصلی
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام در بروکسل خبر داد: تمایلی واقعی برای این اقدام وجود دارد و تحریم بخش نفت به ایران واقعا آسیب خواهد شد. با این حال دیپلمات‌های بروکسل این نکته را خاطرنشان می‌کنند که تصمیم نهایی در مورد تحریم واردات نفت از ایران در چند هفته آتی اتخاذ خواهد شد و هنوز برای قضاوت در مورد احتمال مخالفت‌ها در بین 27 کشور اروپایی زود است.
اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت ایران است
دیپلماسی ایرانی : مقامات اتحادیه اروپا در اواخر این هفته پیشنهاد فرانسه مبنی بر تحریم واردات نفت از ایران را بررسی خواهند کرد و در صورتی که این گزینه عملی شود، اقدامی قاطع علیه سومین صادر کننده بزرگ نفت در جهان به عمل خواهد آمد که به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گرد هم خواهند آمد تا به اجماع سیاسی در این زمینه دست یابند. این در حالی است که هم اکنون نیز گروه‌هایی از دیپلمات‌ها در بروکسل سرگرم بررسی موضوع تحریم نفت ایران هستند.
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام در بروکسل خبر داد: تمایلی واقعی برای این اقدام وجود دارد و تحریم بخش نفت به ایران واقعا آسیب خواهد شد.
با این حال دیپلمات‌های بروکسل این نکته را خاطرنشان می‌کنند که تصمیم نهایی در مورد تحریم واردات نفت از ایران در چند هفته آتی اتخاذ خواهد شد و هنوز برای قضاوت در مورد احتمال مخالفت‌ها در بین 27 کشور اروپایی زود است.
موج جدید فشار‌ها برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دنبال آن ایجاد شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به وجود برخی برنامه‌های تسلیحاتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد.
از سوی دیگر مقامات اروپایی می‌گویند که تلاش‌ها برای ترغیب دیپلماتیک ایران به مصالحه در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به جایی نرسیده است.

در حالی که ایالات متحده تجارت و مبادلات مالی با ایران را از سال 1995 ممنوع کرده است،‌فرانسه و دیگر کشور‌های اروپایی هنوز با ایران تجارت می‌کنند. در واقع تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه ایران مانند تحریم‌های سازمان ملل بر منع صادرات کالاهایی با کاربرد دوگانه یا تجهیزات هسته‌ای و موشکی به ایران متمرکز است. البته اتحادیه اروپا همچنان به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است و به دنبال همین تحریم‌ها بود که شرکت‌هایی مانند شل و توتال از پروژه‌های نفتی ایران کنار رفتند.

گفتنی است اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری واردات نفت از سوریه را ممنوع کرداما ایران همچنان یکی از تامین کنندگان نفت اروپا است که تقریبا 18 درصد واردات نفت برخی کشور‌های اروپایی را تشکیل می‌دهد.
برخی کارشناسان بر این باورند که تحریم‌هایی که به منظور آسیب زدن به اقتصاد ایران طراحی شده اند بیشتر به مصرف کنندگان غربی آسیب می‌زند. به بیان دیگر تحریم واردات نفت ایران در بازار نفت اتحادیه اروپا کمبود ایجاد کرده و به افزایش قیمت نفت منجر خواهد شد.

این در شرایطی است که حتی اخبار مربوط به گمانه‌زنی‌ها در مورد تحریم نفت ایران از سوی اروپا، در بازار نفت تاثیر گذاشته و قیمت‌ها را بالا می‌برد.
اما وزیر امور خارجه فرانسه همچنان بر این باور است که موضوع مورد نگرانی افزایش قیمت نفت در اروپا نیست،‌بلکه این موضوع نگران کننده است که تهران به دنبال سلاح هسته‌ای است.
 

نظر شما :