مجله هفته/ همکاری‌های چین منحصر به خرید نفت نباشد

۰۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۸۱۸۴ اخبار اصلی
با تحریم های متعدد و متنوعی که بازهم به سردمداری امریکا و بریتانیا و فرانسه بر ایران تحمیل شده و قرار است به اجرا دربیاید، زمینه و بهانه حضور بیش از پیش روس ها و چینی ها در عرصه اقتصادی ایران فراهم شده است.
مجله هفته/ همکاری‌های چین منحصر به خرید نفت نباشد
دیپلماسی ایرانی: چین و روسیه همواره با تشدید تحریم ها یا هرگونه حمله نظامی محدود و نامحدود به ایران مخالف بوده و نهایت تلاش شان را برای کند کردن روند تحریم ها و حرکت تند غربی ها در این مسیر به خرج داده اند. غربی ها می گویند منافع روسیه و چین در ایران از جمله دلایل اصلی مقاومت آنها در پرونده های تحدیدی مربوط به ایران است. استفاده از بازار ایران، خرید نفت ارزان، امتیازهای گمرکی و... از جمله مواردی است که سبب عدم پشتیبانی چینی ها و روس ها از برخی سیاست های تند و تیز غرب می شود.

این دو کشور معمولا تمایل دارند که فشارها بر ایران تا اندازه ای باشد که مانع همکاری و دادوستد آنها با تهران نشود و اگر قرار باشد فشارها و تحریم ها از حدی تجاوز کند که نظم و روال مطلوب آنها را برهم بریزد، با آن مخالفت خواهند کرد.

طی هفته گذشته و در پی صدور قطعنامه های جدید علیه ایران، چهار کشور امریکا، کانادا، بریتانیا و فرانسه اقدام به اعمال تحریم هایی یکجانبه علیه ایران کردند و از نظام بانکی و دادوستد پولی گرفته تا صنایع پتروشیمی را با محدودیت های تازه روبرو کردند. در این میان تهران اعلام کرد که این تحریم ها صرفا جنبه تبلیغاتی و بزرگنمایی دارد چرا که اساسا چند سالی است که مراوادت ایران با این چند کشور به پایین سطح خود رسیده و بنابراین تحریم یا فقدان تحریم، تفاوتی با هم نخواهند داشت.

اما اکنون به نظر می رسد دولت ایران راه و چاره های تازه ای برای رفع احتیاجات داخلی و خارجی اش اندیشیده باشد و چه برای تبادلات پولی و چه دریافت کالاها و خدمات و تاسیسات ضروری، مجراهای جایگزینی در نظر گرفته باشد. بطور حتم عمده ترین جایگزین، "چین" خواهد بود که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را تولید می کند و به هیچ دولتی نه نمی گوید و از هر موقعیتی برای گسترش بازار و سبقت گرفتن از رقیبانش استفاده می کند.

در هفته ای که گذشت، رئیس هیات عامل ایدرو از علاقمندی ایران برای همکاری با چین خبرداد و گفت: شرکت‌های ایرانی برای همکاری با بخش ‌خصوصی چین آمادگی دارند.

این اعلام آمادگی در جریان دیدار هیئتی متشکل از 30 تن از تجار و صنعتگران بخش خصوصی و اعضای اتاق‌های بازرگانی و صنعت چین با رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاونان و مدیران این سازمان و نیز مدیران شرکت های مهم بخش خصوص و دولتی کشور اعلام شد.

هیئت 30 نفره ای که به ریاست "بی شان سونگ" معاون دبیرکل کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین و معاون رئیس اتاق کل بازرگانی و صنایع این کشور وارد ایران شده بود، در دیدار با همتایان ایرانی خود، درباره نحوه شکل‌دهی همکاری های دوجانبه در مسائل مورد علاقه طرفین گفتگو کرد. در این نشست مجید هدایت رئیس هیات عامل ایدرو با تاکید بر وجود زمینه های متعدد سرمایه گذاری مشترک، انتقال و تبادل فناوری بین شرکت های چینی با بخش خصوصی کشورمان گفت: وجود منابع سرشار انرژی در ایران، زمینه مناسبی جهت عمق بخشیدن به همکاری های دو کشور است به گونه ای که همکاری ها منحصر به خرید نفت نباشد.

وی از جمله این زمینه ها را وجود دانش فنی مایع سازی گاز GTL در ایران عنوان کرد و افزود: مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای ایجاد این واحدها 50 میلیارد دلار است که شرکت های چینی می توانند نیمی از این سرمایه گذاری را با ارائه ماشین آلات مورد نیاز تامین کرده و ظرف دو سال از محل فروش محصولات پالایشگاه‌های مذکور، سرمایه و سود خود را برداشت کنند.

رییس هیئت عامل ایدرو همچنین به سابقه 50 ساله کشورمان در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: هم اکنون همکاری های متعددی در زمینه تولید خودرو بین شرکت های ایرانی و برخی شرکت های بخش خصوصی چین در جریان است که مایل هستیم این مباحث توسعه پیدا کنند.

وی همچنین از علاقمندی شرکت های ایرانی برای همکاری با بخش خصوصی چین در حوزه های صنعت نساجی، معدن و صنایع معدنی، انرژی های نوین و صنایع پیشرفته خبر داد و اضافه کرد: تشکیل تیم های مشترک در هریک از زمینه های یادشده، زمینه گسترش و عمق بخشیدن به همکاری بین دو کشور را بیش از گذشته فراهم خواهد کرد.

در این نشست "سونگ" نیز با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری چینی ها در ایران تاکنون توسط بخش دولتی صورت گرفته، گفت: هیات فعلی برای افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بخش خصوصی چین با بخش خصوصی ایران به این کشور سفر کرده است.

سونگ از رشد سرمایه گذاری در چین ظرف سال های اخیر خبر داد و گفت: از سال 2005 تا سال 2010 بیش از 12 هزار میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری صورت گرفته و سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این سال از 37 درصد به 53 درصد رسیده است. اشتغال ایجاد شده توسط بخش خصوصی چین نیز از 100 میلیون نفر در سال 2005 به 160 میلیون نفر در سال 2010 رسیده است.

اکنون انتظار می رود با گسترش همکاری های ایران و چین و بازتر شدن دست این کشور برای حضور در عرصه های مختلف اقتصادی ایران، تعداد مشاغل چینی ها افزایش پیدا کند.

 

نظر شما :