توهین به ایرانیان در مالزی و غفلت دستگاه دیپلماسی

۰۲ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۵۰ کد : ۱۸۱۰۶ اخبار اصلی
در روز چهارده نوامبر روزنامه استار مالزی که یکی از پرخواننده ترین روزنامه‌های مالزی به شمار می‌آید، مقاله ای با عنوان « ایرانی‌های قاچاقچی» منتشر کرد. در این مقاله توضیح داده شده است که چگونه ایرانی‌ها در مالزی دست به قاچاق مواد مخدر و پولشویی می‌زنند.
توهین به ایرانیان در مالزی و غفلت دستگاه دیپلماسی
دیپلماسی ایرانی: ایرانیان به دلیل سابقه فرهنگی و تمدنی شان زمانی در جهان جایگاهی اگر نه ممتاز، قطعا قابل احترام داشتند. اما این روز‌ها متاسفانه هر روز خبری از تعرض و بی احترامی‌به ایرانیان در سرتا سر جهان مخابره می‌شود. از بی احترامی‌به زوار ایرانی در عربستان گرفته تا ثبت اثر انگشت ایرانی‌ها در فرودگاه‌های اروپایی. در این میان بی احترامی‌کشورهایی که امروز شمشیر دشمنی با ایران را از رو بسته اند شاید چندان جای سوال نداشته باشد، اما توهین به ایرانیان در کشورهایی که ادعای دوستی با کشورمان را دارند و سودی گزاف از این رابطه نصیبشان می‌شود باید مورد تامل بیشتری قرار گیرد.

در روز چهارده نوامبر روزنامه استار مالزی که یکی از پرخواننده ترین روزنامه‌های مالزی به شمار می‌آید، مقاله ای با عنوان « ایرانی‌های قاچاقچی» منتشر کرد. در این مقاله توضیح داده شده است که چگونه ایرانی‌ها در مالزی دست به قاچاق مواد مخدر و پولشویی می‌زنند. گرچه در همان روز‌ها هم متاسفانه چند ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در مالزی به اعدام محکوم شده بودند اما به نظر می‌رسد اگر انتخاب چنین عنوانی برای مقاله ای که مخاطبان بسیاری دارد را به حساب غرض ورزی نگذاریم، بی شک می‌توانیم آن را اقدامی‌غیر حرفه ای بدانیم.

گفته می‌شود سالانه بیش از صد هزار توریست ایرانی به مالزی سفر می‌کنند که به طور متوسط حدود نیم میلیارد دلار برای هزینه برای خرید بلیط، اقامت و خریدن سوغات و دیگر هزینه‌ها برای مالزی در آمد ایجاد می‌کنند. از این تعداد توریست ممکن است یک نفر در هر هزار نفر متخلف باشند که متاسفانه دست به قاچاق می‌زنند و در مالزی دستگیر می‌شوند. این در حالی است که آمار غیر رسمی‌نشان می‌دهد که به طور متوسط در مالزی روزانه سه نفر از افرادی که به عنوان توریست به این کشور سفر می‌کنند مورد دستبرد به انواع گوناگون قرار می‌گیرند. آیا این درست است که رسانه‌های ایرانی به مالزیایی‌ها لقب دزد بدهند؟ قطعا این کار درستی نیست و تا به حال هم انجام نشده است. اساسا این قبیل اقدامات به حساب تمام مردم مالزی گذاشته نمی‌شود.

اقدامات مجرمانه از سوی هر کسی و در هر کجای جهان که انجام گیرد قطعا محکوم است و فرد مجرم باید مجازات شود. اما ایراد آن جاست که عمل خلاف یک شهروند به تمام شهروندان هم میهن او نسبت داده شود.

گذشته از این که باید در مورد علت انتخاب چنین عنوانی مداقه بیشتری از سوی نهادهای متولی تنظیم روابط خارجی کشور انجام پذیرد، از دستگاه سیاست خارجی، سفارت ایران در مالزی و همه متولیان امر توقع می‌رود که اقدامات قانونی را نسبت به چنین توهین بزرگی انجام دهند. حداقل اقدامی‌که مقامات مسئول در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران می‌توانند انجام دهند واکنش قاطعانه نسبت به این اقدام از طریق ابلاغ اعتراض به دولت مالزی است. دستگاه سیاست خارجی باید این قبیل اقدامات را به دقت زیر ذره بین داشته باشد و در صورت بروز نسبت به آن واکنش جدی نشان دهد تا کشورهایی که رابطه حسنه ای با ایران دارند و از این رابطه بهره‌های اقتصادی کلانی می‌برند، ملزومات این رابطه را در رفتارهای داخلی و بین المللی خود رعایت کنند. علاوه بر این سفارت ایران در مالزی می‌تواند با تهیه یادداشتی موارد لازم برای تنویر افکار عمومی‌را به آن روزنامه ارسال کرده و با جوابیه ای سعی در جبران مافات نماید.

نظر شما :