مجمع جهانی بیداری اسلامی می‌خواهد جریان‌ساز شود

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۴ کد : ۱۸۱۰۴ اخبار اصلی
پس از برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در تهران که با حضور و سخنرانی رهبر انقلاب همراه بود، نحوه و میزان حضور ایران در جریان تحولات منطقه نیز متفاوت از قبل شده و الگوهای سیاسی و اسلامی عربستان و ترکیه را به چالش کشیده است.
مجمع جهانی بیداری اسلامی می‌خواهد جریان‌ساز شود
دیپلماسی ایرانی: از زمانی که رهبر انقلاب در کنفرانس بیداری اسلامی و سپس اجلاسی با موضوع فلسطین شخصا حضور یافتند و مواضع و سوگیری های خارجی جمهوری اسلامی را در قبال حوادث و آینده منطقه اعلام کردند، تحرک جبهه های مخالف نفوذ ایران در منطقه نیز وارد فاز تازه ای شد و نگرانی ها از تاثیرگذاری حضوری و معنوی ایران در کشورهای حادثه خیز منطقه بیش از گذشته شد.

در شرایطی که سوریه هم آبستن وقایع خشونت باری است و دول عربی به همراهی ترکیه و غرب درصدد تضعیف و خاموشی جریان مقاومت به رهبری ایران هستند، تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی با هدف پیگیری روندی که در زبان جمهوری اسلامی ایران "بیداری اسلامی" نامیده می شود، تا اندازه ای جریان ها و گفتمان های همسو با این کشور را احیا و امیدی تازه در پیدایی جنبش های ضدغربی در منطقه ایجاد کرده است.

اگرچه پس از اعلام مواضع صریح از جانب رهبری در قضایای اخیر خاورمیانه، دشمنی ها و توطئه ها علیه ایران نیز شدت و حدت بیشتری گرفته و رقبا و دشمنان قصد دارند مجال حضور و بروز را به این کشور برای تاثیرگذاری عمیق در منطقه و سمت دهی جریان های انقلابی در تونس و مصر و بحرین و... ندهند، با این وجود آنچه تحت عنوان مجمع جهانی بیداری اسلامی خوانده می شود، با حمایت و پشتیبانی های مستقیم تهران به کار خود ادامه می دهد و برنامه ریزی های مدونی را با مدیریت علی اکبر ولایتی دیپلمات باسابقه و پرنفوذ ایران (در میان رهبران اسلامی و طیف های انقلابی منطقه) برای مدیریت و هدایت جنبش های مردمی منطقه پی ریزی کرده است.

تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس در تهران و برنامه ریزی برای برگزاری نشست های شورای مرکزی، نخستین اقدام های انجام شده از جانب این گروه بوده است که دیگر می توان اطلاق "جریان" را بر آن نهاد؛ جریانی که درصدد بهره برداری مطلوب از فرصت های موجود برای جریان سازی در کشورهای منطقه مطابق با الگوی مطلوب جمهوری اسلامی است.

ابراهیم جعفری نخست‌وزیر پیشین عراق، رمضان عبدالله رئیس جنبش اسلامی فلسطین، قاضی حسین احمد رئیس جماعت اسلامی پاکستان، ساجد نبوی رئیس نهضت جعفریه پاکستان و‌ مصطفی کمالاک دبیرکل حزب سعادت ترکیه ازجمله شرکت‌کنندگان در نشست روز شنبه این مجمع بودند.

طبق اعلام علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین‌الملل، «شورای مرکزی مجمع جهانی بیداری اسلامی» با نظر اعضای آن به «شورای مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی» تغییر نام داده است. اکنون مقرر شده است که حداکثر ظرف سه ماه اساسنامه مجمع تدوین و به نشست آینده شورای هماهنگی عرضه شود و جلسات مجمع عمومی نیز هر یک سال یا حداکثر دو سال یک بار تشکیل شود.

از دیگر برنامه های اصلی و اصولی این جریان، ارتباط مستقیم با گروه ها و جنبش ها و جریان های زنده یا راکدی است که در نقاط مختلف جهان به خصوص جهان اطراف حضور دارند. ولایتی در این باره گفته است: "دبیرخانه موظف شد که گروه‌های تماسی تشکیل داده و به نقاط مختلف جهان اسلام اعزام کند تا از نزدیک این گروه‌ها مسائل مربوط به کشورهای مختلف اسلامی را بررسی و گزارش را به دبیرخانه و متعاقبا به شورای هماهنگی و در نهایت به مجمع عمومی منتقل کنند. یکی از تصمیم‌های دیگر، حمایت همه‌جانبه مجمع بیداری اسلامی از حرکت بیداری اسلامی در سراسر جهان است که کماکان این حرکت با قوت بیشتری ادامه پیدا کند و حدالامکان تلاش شود این مجمع جامعیت بیشتری داشته باشد و همه مسلمانان در نقاط مختلف جهان حتی در کشورهای در اقلیت را نیز دربر بگیرد."

از جمله وظایف دیگر این دبیرخانه، تشکیل جلسات نظریه‌پردازی درباره مسائل مختلف علمی، فرهنگی، اعتقادی و مسائل دیگری عنوان شده که جهان اسلام با آن روبرو است.

باید دید آنچه تحت عنوان جبهه بیداری اسلامی در تهران پایه گذاری شده و درصدد هدایت و حمایت از گروه ها و جنبش های انقلابی است، تا کجا بسط و نفوذ می یابد و تا چه میزان مورد مخالفت و مقاومت عربستان و اعوانش قرار می گیرد و تا چه اندازه می تواند در برابر الگوی اسلامی و دموکراتیک ترکیه قد علم کند.

 

نظر شما :