تازه ترین ادعای آمریکایی ها

بانک مرکزی به پولشویی متهم شد

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۸۰۷۳ اخبار اصلی
دولت باراک اوباما در راستای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران قصد دارد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عامل پولشویی معرفی کند
بانک مرکزی به پولشویی متهم شد
دیپلماسی ایرانی : مقامات عالی‌رتبه آمریکایی می‌گویند که دولت اوباما قصد دارد امور ایران شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به عنوان منطقه‌ای برای نگرانی از پولشویی معرفی کند. هدف از این اقدام افزایش فشار بر ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی‌اش اعلام شده که پس از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مرحله تازه‌ای شده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده است که خزانه‌داری آمریکا با وجود درخواست شماری از قانونگذاران جمهوریخواه و دمکرات بانک مرکزی ایران به را صورت رسمی تحریم نمی‌کند اما اقدام اخیر دولت اوباما به منزله هشداری برای دولت‌ها و تجارت‌ها در اروپا،‌آسیا ،‌آمریکایی لاتین و هر جایی خواهد بود که روابطی با بانک مرکزی ایران وجود دارد و نفت ایران خریداری می‌شود. این در حالی است که چشم اندازی از تحریم‌های جدی‌تر نیز پیش رو خواهد بود.

یک مقام آمریکایی در این زمینه خاطرنشان کرد که این اقدام اوباما به کشور‌های خارجی اجازه می دهد در مورد دور نگاه داشتن خود از نفت ایران اقدام کنند و این در حالی است که این مسیر به اختلال در بازار نفت منجر نمی‌شود.
به گفته وی این اقدام آمریکا نشان می دهد که کشور‌ها باید در مورد همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی به خوبی فکر کرده و همه جوانب را بررسی کنند.
گفتنی است انتظار می‌رود امروز ایالات متحده نام ‌ده‌ها شرکن و سازمان ایرانی دیگر را به اتهام دخالت در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه کند. همچنین قرار است فهرست تازه‌ای از کالا‌های ممنوعه برای صادرات به ایران منتشر شود که اغلب آنها کالاهای است که می تواند کاربرد دوگانه در تولیدات پتروشیمی و صادرات نفت خام ایران داشته باشد.

به گزارش وال استریت ژورنال، طبقه‌بندی بانک مرکزی ایران در فهرست پولشویی، عواقب زیادی به همراه دارد. در سال‌های اخیر نام‌ کشور های لیبی و کره شمالی در این فهرست گنجانده شده بود و این دو کشور با مشکلات عدیده‌ای در سیستم بانکی مواجه شدند.
این در حالی است که ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک است و بیشتر مبادلات و نقل و انتقال‌های مالی ایران در این زمینه از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود. به گفته تحلیلگران ایران 40 درصد از منابع مورد نیاز بنزین را به دلیل ضعف‌هایی که در سیستم پالایشگاهی وجود دارد از خارج خریداری می‌کند. بنا بر پیش بینی کارشناسان با توجه به ضعف اقتصادی در ایران،‌در ماه‌های آینده،‌کمبود بنزین محسوس‌تر خواهد بود.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر فشار‌ها بر دولت اوباما از جانب قانونگذاران آمریکایی و متحدان خاورمیانه ای آمریکا مانند عربستان سعودی و اسرائیل افزایش یافته تا تحریم‌های مالی بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال شود.
در ماه اکتبر، موضوع دست داشتن سپاه قدس جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن مطرح شد که با تکذیب مقامات ایرانی مواجه شد. پس از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را منتشر کرد که دلایل ابراز نگرانی مدیر کل آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران را فاش می‌کرد.

هر چند مقامات آمریکای و اروپایی برای بیش از 3 سال است که موضوع تحریم بانک مرکزی ایران به منظور جلوگیری از دسترسی ایران به بازرگانی جهانی را دنبال می‌کنند اما واشینگتن و بروکسل این نگرانی را نیز دارند که در فهرست سیاه قرار دادن بانگ مرکزی به افزایش بهای نفت و آسیب زدن به اقتصاد جهانی بیانجامد.
با این وجود اقدام روز دوشنبه دولت اوباما به ایزوله بانک مرکزی بدون وارد کردن شوک ناگهانی به بهای نفت،‌منجر خواهد شد. این در حالی است که متحدان بزرگ آمریکا مانند ژاپن،‌کره جنوبی و هند همچنان خریدار نفت جمهوری اسلامی هستند و برای مبادلات نفتی خود با ایران به بانک مرکزی نیاز دارند.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی،‌بانک مرکزی ایران در پولشویی و حمایت از تروریسم نقش داشته است. بنا بر ادعای این مقامات، بانک مرکزی ایران مبادلات مالی به ارزش میلیارد‌ها دلار را برای بانک‌های تحریم شده ایران مانند بانک صادرات،‌ملی و ملت،‌تسهیل می کرده است. همچنین گفته می‌شود که بانک مرکزی در حمایت مالی از قرار گاه خاتم الانبیا نیز نقش داشته که هم اکنون در فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل قرار دارد.
این قرارگاه توسط سپاه اداره می‌شود و آمریکا و متحدانش بر این باورند که فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران تحت نظارت سپاه پاسداران قرار دارد.

یک مقام آمریکایی ادعا کرد که بانک مرکزی ایران از بانک‌های بین‌المللی کوچک‌‌تر یا آنهایی که از ریسک‌های همکاری با ایران آگاهی نداشته‌اند برای انجام مبادلات مالی خود استفاده می‌کرده است.
انتظار می‌رود که در روز‌های آتی دیگر متحدان آمریکا نیز اقدامات مشابهی را علیه بانک مرکزی ایران انجام دهند.
با این حال مشخص نیست که این اقدام دولت اوباما برای جمهوریخواهان کنگره به اندازه کافی راضی کننده باشند. آنها خواستار تحریم مضاعف ایران و بانک مرکزی هستند.




نظر شما :