خوش بینی ناامیدانه غرب از افول اسد

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۸۰۴۸ اخبار اصلی
شانزده غیر نظامی چند روز پیش در درعا کشته شدند اما پانزده سرباز نیز در همانروز و در همان شهر کشته شدند.چه کسی انها را کشته است؟این چیزی است که ما می خواهیم بدانیم.
خوش بینی ناامیدانه غرب از افول اسد
دیپلماسی ایرانی : اوایل ماه جاری در دمشق، تلویزیون دولتی سوریه من را برای مصاحبه در مورد رویداد های این کشور دعوت کرد.با ترس و لرز قبول کردم اما مطمئن بودم که مجری از همه حرف های من خوشش نمی آید.مصاحبه پیش رفت و من گفتم که زمان بشار اسد به پایان رسیده است و بعد هم اضافه کردم که مردم عرب نمی توانند بیشتر از این دست کم گرفته شوند -واضح بود که شورش مسلحانه برای نابودی رژیم بشار اسد در راه بود-خبرنگاران (مقامات مسئول خارجی) باید از حمص و مناطق دیگری که یوتیوب تصاویر تیرباران معترضان در آنجا را نشان میدهند ،بازدید کنند.زمانی که بعدها به من گفته شد ترجمه به موقع به پایان نرسیده است، با بدبینی معمولم لبخند زدم .
در کمال ناباوری مصاحبه به موقع از تلویزیون دولتی سوریه پخش شد . برای حیرت بیشتر من آنها با زیرنویس تقریبا عالی ،بیشتر بخش های مصاحبه را نشان دادند.
چه اتفاقی افتاد؟آیا این موضوع با تایید رئیس جمهور بود؟یا دولت تلاش می کرد که نشان دهد شکی در مورد اهمیت جنگ داخلی اخیر ندارد؟نمی دانم و پیش بینی آینده خاورمیانه خیلی سال است که برای من سخت شده است.
اما یک پیش بینی خطرناک می کنم.زمان اسد به پایان رسیده است ،اما وزارت خارجه آمریکا،اتحادیه اروپا و عرب بر این باور نیستند.او هنوز به پایان نرسیده است.
حتی حرف های ملک عبدالله ، پادشاه اردن که ظاهرا به بی بی سی گفت اسد باید کناره گیری کند توسط مطبوعات و تلویزیون ها کمی دستکاری شد. او در واقع گفت :" اگر من جای اسد بودم کناره گیری می کردم " که این با آنچه مطبوعات گفتند دقیقا یکی نیست.اما آن بخش از مصاحبه او که به مراتب مهم تر بود زمانی بود که او گفت اگر بشار اسد کناره گیری کند در حالی که سیستمی مشابه (به طور مثال بعث)جایگزین شود مشکلات تمام نمی شود.
کاملا درست است.فکر می کنم حرف های ملک عبدالله نشان دهنده روزنه امیدی بود که شاید اسد باز هم می تواند با افتخار و ابتکار کلمات خوب خود مانند قانون اساسی جدید، پلورالیسم سیاسی، دموکراسی واقعی و غیره را به کار ببرد.
مطمئنا پیش بینی غرب از افول قریب الوقوع اسد-که بیشتر ناشی از تصویر های یوتیوب است تا واقعیت –خوشبینی نومیدانه ای است.درست است،تعدادی از نظامیان از ارتش سوریه جدا شده اند،اما شما نمی توانید با کلاشینکف آک- 47 برنده انقلاب باشید. شاید یک واحد تانک متواری یا ژنرالهای دو ستاره به سبک لیبی چنین فرصتی را داشته باشند،اما تا کنون چنین چیزی نبوده است. چراکه اسد قذافی نیست.
علاوه بر آن حمایت نظامی روسیه قرار نیست به پایان برسد.تنها نه روز پس از آنکه روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت برای محکومیت سوریه را وتو کردند،مدیر کل سرویس فدرال همکاری‌های نظامی- فنی روسیه تاکید کرد که محدودیتی برای فروش تسلیحات نظامی به سوریه وجود ندارد.اظهارات روس ها البته در راستای تعهد به قراردادهایشان بود.
این موضوع غافلگیرانه نیست، حقیقت این است که روسیه زمانی تنها تامین کننده سلاح لیبی بود.روسیه پس از آنکه غرب در سال 1974 فروش سلاح به لیبی را تحریم کرد به سرهنگ قذافی جت جنگی ،ناوچه،تانک و سیستم های ضدهوایی می فروخت و 3500 مشاور در این کشور داشت.کشتی های روسیه می توانستند در پایگاه دریایی طرابلس سوختگیری کنند.روسیه هفتادو سومین کشوری است که شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته است.
در حال حاضر نیز شهر تارتوس سوریه تنها شهری است که مرزهای آن به صورت 24 ساعته برای کشتی های نیروهای دریایی روسیه در دریای مدیترانه باز است.بدون تارتوس هر کشتی نیروی دریایی روسیه مجبور است برای هرپیچ و مهره و یا یک پاکت سیگار از طریق بوسفروسبه اودسا برگردد.دوستان ،طبق گفته خودشان ، به یکدیگر نیاز دارند.
آیا تهدید اتحادیه عرب برای تعلیق سوریه واقعا مهم است؟گمان نمی کنم.اما واضح است که ولید معلم،وزیر امور خارجه سوریه نظر دیگری دارد.او گفت که اتحادیه عرب با تهدید سوریه به تعلیق ، گام بسیار خطرناکی برداشته است.و حمایت آمریکا از تصمیم اتحادیه تحریک آمیزبوده است.نیروهای زرهی شهرهای سوریه را ترک کرده بودند،زندانیان آزاد شدند و شورشیان مسلح عفو شدند. وب سایت یوتیوب تصاویر ویدیویی از زره پوش سوری را منتشر کرده است که هزاران نفر را در خیابانهای شهر حمص به رگبار می بندد همچنین این وب سایت تصویری از مرد نیمه برهنه ای را منتشر کرده است که در حالی که دستهایش از پشتش بسته شده و کف خیابان حمص افتاده، به قتل رسیده است اما چه کسی او را کشته؟
در حال حاضر یک چیز روشن است.جدای از تلفات گسترده غیرنظامیان،حتی مخالفان رژیم سوریه اعتراف می کنند که بشار اسد با شورش مسلحانه روبه رو شده است.ممکن است این موضوع در اصل افسانه و تخیلی باشد که رژیم سوریه آن را گسترش داده ،ولی در هر صورت هیولا حالا متولد شده است.حالا فعالانی که بر ضد اسد هستند آشکارا از شورشیان مسلح صحبت می کنند.شانزده غیر نظامی چند روز پیش در درعا کشته شدند اما پانزده سرباز نیز در همانروز و در همان شهر کشته شدند.چه کسی انها را کشته است؟این چیزی است که ما می خواهیم بدانیم.

منبع:ایندیپندنت

نظر شما :