نامه ایران به دولت افغانستان سروصدا کرد

۱۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۷۶۴۹ اخبار اصلی
بعد از آنکه برخی گزارشگران سیاسی افغانستان گفتند ایران در اجلاس استانبول کوشید موضوع کنفرانس را به حاشیه ببرد، حالا عده ای دیگر از کارشناسان افغان از نامه تهران به کابل به عنوان نوعی مداخله در امور داخلی شان نام می برند.
نامه ایران به دولت افغانستان سروصدا کرد
دیپلماسی ایرانی: هنوز هیچ مقام دولتی افغان در مورد نامه ایران به کابل نظری نداده و آن را تایید نکرده است ولی برخی کارشناسان سیاسی این کشوراز ارسال نامه ای اعتراضی از سوی دولت ایران خبر می دهند که بازهم درباره سند استراتژیک کابل – واشنگتن است و در آن از کابل خواسته شده است تا قید این تفاهم نامه را بزند.

وزیر خارجه ایران به تازگی در گفتگو با بعضی از رسانه های افغان گفته است، ایران نگرانی خود را در مورد تصمیم دولت های افغانستان و امریکا برای امضای سند همکاری های درازمدت استراتژیک، طی نامه ای به دولت افغانستان در میان گذاشته است. اما در حالی که از لحن و محتوای نامه سخنی به میان نیامده و مقام های دولتی افغانستان چیزی در این باره نگفته اند، عده ای از کارشناسان افغان به طرز بدبینانه ای می گویند، ایران با اجرای این عمل خلاف قانون عمل کرده و در امور افغانستان مداخله کرده است.

برخی رسانه های این کشور که مشخصا خطی غرب پسند و ضد ایرانی را دنبال می کنند و طرفدار حضور درازمدت نیروهای خارجی و انعقاد پیمان استراتژیک با امریکا هستند، حتی از لزوم احضار سفیر ایران سخن گفته و قصد دارند با بزرگنمایی این مسئله، از تاثیرگذاری ایران بر همسایه بکاهند.

افغانستان طی سال های گذشته و به خصوص در دو سال اخیر، روابط عادی و خنثایی با تهران داشته است. درواقع دو دولت نه به عنوان دو دوست و شریک و متحد قلمداد شده اند و نه همسایگانی مخل امنیت و آسایش دیگری. البته در این بین هستند جریان هایی که در افغانستان تلاش می کنند ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یا حمایت از تروریست ها کنند و از این طریق، اجازه تقویت روابط و حضور ایران را در کشورشان ندهند.

مقام های افغان به خصوص حامد کرزی چند بار به همسایگان افغانستان - از جمله ایران - اطمینان داده اند که امضای پیمان همکاری های درازمدت استراتژیک میان افغانستان و امریکا، خسرانی برای دیگر کشورها ندارد و قرار نیست بستری باشد برای استفاده از خاک افغانستان علیه آنها.

با این وجود تهران در چند مقطع به این مسئله اعتراض کرده و به تصمیم کابل برای انعقاد تفاهم نامه استراتژیک بلندمدت با واشنگتن انتقاد کرده و کوشیده است مقام های افغان را از این تصمیم منصرف سازد.

برخی تحلیلگران افغان می گویند مخالفت ایران از آن روست که نمی خواهد امریکا به طور استراتژیک در منطقه حضور داشته باشد و دیگر اینکه مایل است افغانستان بیش از غرب به همسایگان اتکا کند و زمینه حضور بیش از پیش خارجی ها را در منطقه فراهم نیاورد.

البته خبرهایی که از روند انعقاد پیمان استراتژیک می رسد حاکی از آن است که موانعی در کار وجود دارد و هنوز افغانستان و امریکا در این باره بر سر چند مساله از جمله مسئولیت نگهداری زندانیان تروریستی یا نحوه استقرار امریکایی ها اختلاف دارند و معلوم نیست در این موضوعات به چه توافقی دست می یابند.

رویترز به نقل از یک نماینده کنگره امریکا نوشته است، با وجودی که امریکا مایل است اعلام جزئیات قرارداد همکاری های استراتژیک با افغانستان در پنجم دسامبر یعنی موعد برگزاری کنفرانس بن باشد، اما اختلاف نظر بر سر جزئیاتی چون سپردن بازداشتگاه ها به دولت افغانستان و مسئولیت عملیات های شبانه، آن را به تاخیر افتاده است. بنابراین احتمال می رود که اعلام نهایی این توافق نامه به اجلاس ماه می سال 2012 در شیکاگو کشیده شود.

بر اساس توافقی که سال گذشته صورت گرفت، قرار است تا پایان سال 2014 که نیروهای قوت های بین المللی از افغانستان خارج می شوند، نیروهای امنیتی افغان کنترل کامل امنیت کشورشان را بر عهده بگیرند اما تفاهم نامه استراتژیک موجب می شود غرب برای سالیان آینده نیز به آموزش نیروهای پلیس و ارتش ملی افغانستان ادامه دهد.

 

نظر شما :