دیدار آقازاده و البرادعی ؛ ادامه تماس های ایران و آژانس

۲۷ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۷۶۰ اخبار اصلی
قرار است بزودی غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار و در خصوص برنامه هسته ای به گفت و گو بنشینند.
دیدار آقازاده و البرادعی ؛ ادامه تماس های ایران و آژانس
قرار است بزودی غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،  با محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار و در خصوص برنامه هسته ای به گفت  و گو بنشینند.
 
این دیدار قرار بود روز دوشنبه 25 فروردین ماه 87 در وین انجام شود اما به دلایلی که اعلام نشد به تعویق افتاد، به هر حال به نظر می رسد این دیدار و گفت و گو  در راستای ادامه تعاملات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود  که پس از آغاز تلاش ایران برای رفع ابهامات مطرح در برنامه هسته ای خود، وارد دوران تازه ای شده است. 
 
سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در صورتیکه پیش از برگزاری دور جدیدی از نشست های اعضای گروه 1+5 برای بررسی برنامه هسته ای ایران در چین صورت گیرد، حائز اهمیت ویژه ای خواهد بود.
 
این دور از گفت و گو های 1+5 در حالی قرار است در شانگهای چین ( 16 آوریل) برگزار شود که کشورهای اروپایی و آمریکا قصد دارند انصراف از حق غنی سازی اورانیوم را بعنوان بسته پیشنهادی به مذاکرات آورند.
 
چندی پیش خبرگزاری فرانسه گزارش داد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، پیش از برگزاری نشست پنج کشور عضو دائم شورای امنیت در شانگهای چین بار دیگر از ایران خواسته است تا با قبول بسته پیشنهادی این کشورها و افزایش همکارهای خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقدامات خود را در جهت کاهش نگرانیهای جهانی افزایش دهد.
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، امروز استفاده از بسته دیگری را به نشست شانگهای 1+5 پیشنهاد کرد.
 
وی در پاسخ به سوالى در مورد انتظار ايران از چين و اجلاس 1 + 5 در شانگهاى گفت:" ايران در تلاش است با تکيه برهمگرايى بسته‌ای برای حل مشکلات منطقه ای و بین المللی تدوين کند و به طرف‌ها ارائه نمايد. گروه 1+ 5 مى‌تواند از آن استفاده کند."
 
از سوی دیگر روز دوشنبه 25 فروردین که قرار بود رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با البرادعی دیدار داشته باشد ، عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، نیز میهمان محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و  طی مذاکرات دو روزه راه های عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی بویژه سلاح های هسته ای را با هدف ارتقای امنیت کشورهای منطقه خاورمیانه، را با وی به بحث گذاشت.

نظر شما :