ارزش یورو در مقابل دلار افت خواهد کرد

۰۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۷۴۷۱ اقتصاد و انرژی
مهندس امیرحسن توکلی،‌ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به بحران یورو و راهکارهای اتخاذ شده از سوی سران اروپا می‌پردازد و معتقد است اگر این سیاست‌ها به هر علت ناکارآمد و ناکافی باشند، که به نظر بسیاری از کارشناسان اروپائی چنین نیز هست، آنگاه باید در انتظار تحولات سنگین مالی و پولی در اروپا باشیم.
ارزش یورو در مقابل دلار افت خواهد کرد
دیپلماسی ایرانی:‌ سران اروپا در نشست بروکسل توانستند برای حل بحران منطقه یورو گامهایی بلند بردارند. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از روزها مذاکره، سرانجام روز پنجشنبه بر سر حذف ۱۰۰ میلیارد یورو از بدهی‌های یونان و همچنین اعطای یک وام اضطراری دیگر به این کشور به توافق رسیدند. کنون بیش از یک سال است که بحران مالی یونان، این کشور را با اعتراض‌های مردمی مواجه کرده است. در مورد بحران منطقه یورو و راهکارهای اتخاذ شده با مهندس امیرحسن توکلی،‌ کارشناس مسائل اقتصادی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می‌خوانید:

 

آنچه که به عنوان بحران یورو مطرح می شود به چه معناست و ریشه‌های آن چیست؟

 

معنی بحران یورو این است که دولت‌های مربوط به یورو بدهی‌هایی مازاد بر توان پرداخت خود دارند. نمونه بارز آن در حال حاضر یونان است که حدود 2/1 برابر تولید ناخالص داخلی سالانه خود بدهی دارد. دولت‌های دیگر مانند اسپانیا هم حدود 120 میلیارد یورو بدهی دارند که سررسید شده و در حال سررسید شدن است، اما توان پرداخت آن را نیافته اند. این بحران عدم پرداخت بدهی‌های دولت‌ها به بانک‌ها باعث گردیده است که بانک‌ها از بازپرداخت ودایع دریافتی از مردم با مشکل روبرو شوند.

ریشه امر در این است که بانک‌ها بر اساس نظر و توصیه موسسات رتبه بندی اعتباری و بر اساس اعتمادی که خود به دولت‌های اروپائی داشتند وام‌هائی به این دولت‌ها و یا به تضمین آنها پرداخت نموده اند که اکنون مشخص شده که وام گیرندگان از عهده بازپرداخت آن بر نمی آیند. تاکنون نظر بر این بوده که دولت‌ها وام گیرندگان خوبی هستند چون امکان بازپرداخت از محل درآمدهای دولت‌ها ممکن خواهد شد. اکنون مشخص شده که دولت‌ها هم مانند موسسات و نهادهای دیگر باید انضباط مالی و پولی مناسبی داشته باشند تا بتوانند از عهده بازپرداخت دیون خود برآیند، در غیر این صورت امکان ادامه حیات مالی برای خود و موسسات مالی و اعتباری که در سرزمین خود دارند ممکن نخواهد بود.

 

آیا در صورت عدم کنترل این بحران امکان تسری این بحران به کل اتحادیه و دیگر بخش‌های اقتصادی جهان وجود دارد؟

 

بدون تردید. در صورتی که بحران حاضر از یونان به بانک‌های آلمان و فرانسه که بخش عمده این وام‌ها را پرداخت کرده اند تسری بیابد و این بانک‌ها امکان تودیع ودایع سپرده گزاران خود را نداشته باشند، اقتصادهای بزرگ این دو کشور هم دچار مشکلات جدی خواهند گردید که بدون شک به کل منطقه یورو، امریکای شمالی و کل اقتصاد جهان تسری خواهد یافت.

  

اروپا چه راهکارهایی برای مقابله با این بحران اتخاذ کرده است؟

 

اقتصادهای بزرگ اروپا، مانند آلمان و فرانسه، سردمدار جلوگیری از تداوم بحران شده و تصمیم‌هائی اتخاذ کرده اند. از جمله این تصمیم‌ها تاسیس صندوقی است که به چند تریلیون یورو به نجات بانک‌ها خواهد شتافت. توافق‌های کلی و پایه طی چند روز گذشته انجام شده، اما جزئیات امر مهم است که اکنون در دست بررسی‌های کارشناسی است. تقریبا نیمی از این اعتبارات از سوی دولت‌های اروپائی و ایالات متحده تامین شده است و امروز هم هیاتی از اروپا عازم چین شده تا بتوانند از منابع و ذخائر مالی چین نیز در این صندوق بهره گیری شود. دولت‌های دیگر مانند برزیل هم احتمالا با توجه به ذخائر خوب ارزی به این صندوق ملحق خواهند شد.

از محل اعتبارات این صندوق، بانک‌هائی که از یونان مطالباتی دارند نیمی از مطالبات را خواهند بخشید و در مقابل تجدید سرمایه می توانند از محل این صندوق این مطالبات را در ترازنامه‌های خود جایگزین کنند. این تصویر کلی قضیه است و چنان که گفته شد جزئیات امر هنوز در درست کارشناسی و بحث‌های مختلف قرار دارد.

 

آیا این بحران می تواند به سقوط ارزش یورو در مقابل دیگر ارزها خصوصا دلار بینجامد؟

 

ارزش یورو در مقابل دلار به احتمال زیاد با افت روبرو خواهد شد. بخشی از ارزش پول‌ها ناشی از اعتماد مردم به حفظ ذخائر خود به ارزهای معتبر است. روشن است که اگر اعتماد سلب شود، مردم ارزی را فروخته و رو به سوی ارز یا فلزات گرانبها مانند طلا خواهند گذاشت. مسئله این است که فدرال رزرو امریکا، بانک مرکزی ایالات متحده امریکا، خود دچار مشکلاتی بوده که طی چند سال گذشته منجر به انتشار حجم زیادی دلار برای بازپرداخت بدهی‌ها شده است. پس از این می توان نتیجه گرفت که افت ارزش یورو در مقابل دلار، در صورتی که سیاست‌های پیش بینی شده دول منطقه یورو به بار بنشینند، خیلی زیاد نخواهد بود. اما، اگر این سیاست‌ها به هر علت ناکارآمد و ناکافی باشند، که به نظر بسیاری از کارشناسان اروپائی چنین نیز هست، آنگاه باید در انتظار تحولات سنگین مالی و پولی در اروپا باشیم.

 

نظر شما :