روابط تهران و ریاض همچنان متشنج است

اتهام ترور و سلاح نفت

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۷۴۲۵ اخبار اصلی
ایران و عربستان سعودی در اوپک بر سر افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها دچار اختلاف نظر هستند و در صورتی که ریاض بتواند افزایش تولید خود را عملی کرده و 3 میلیون بشکه در روز بر تولید کنونی خود بیافزاید، ‌آنگاه ایران به واقع دچار مشکل خواهد شد
اتهام ترور و سلاح نفت
دیپلماسی ایرانی : در حالی که انفجار در یکی از چاه های نفتی ایران که غریب به ‌دهه‌ها از عمر آن می‌گذرد، موجب کشته شدن یک کارگر و زخمی شدن 3 نفر دیگر شده است، مقامات سعودی با صراحت بیشتری اعلام می‌کنند که می‌توانند از سلاح نفت علیه ایران استفاده کنند.این در شرایطی است که جنگ سرد بین تهران و ریاض با توجه به اتهامات اخیر وارده به جمهوری اسلامی در خصوص درست داشتن سپاه در طرح ترور سفیر عربستان در ریاض – اتهامی که تهران آن را تکذیب می‌کند- تشدید شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های اقتصادی اعمالی از سوی شورای امنیت به دلیل خودداری تهران از متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی غرب،‌ پیامد‌هایی را برای جمهوری اسلامی به همراه داشته است. این تحریم‌ها بخش انرژی ایران و صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی که به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، میدان نفتی بی بی‌ حکیمه که اخیرا انفجار در آن روی داده است از سال 1962 فعال است و روزانه 120 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. با این وجود انفجار های اخیر در میدان‌های نفتی و گازی ایران تولیدات را تحت تاثیر قرار داده است. ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است و ذخایر گاز آن نیز به 28 هزار میلیارد بشکه می‌رسد.
گفتنی است 80 درصد درآمد خارجی دولت از طریق صادرات نفت ایجاد می‌شود. اما اغلب خطوط لوله ایران دهه‌ها عمر دارند و از فقدان اصول نگهداری و تجهیزات مناسب رنج می‌برند. آسیب‌های مکرری که به خط لوله گاز ایران به مقصد ترکیه وارد می‌شود از جمله پیامد‌های این ضعف است. این در حالی است که تحریم‌ها انتقال سرمایه‌های خارجی برای تجهیز صنعت نفت و گاز ایران را دشوار کرده و تحریم‌های مضاعف ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز موانع بیشتری در این راه پدید آورده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، ایران و عربستان سعودی در کارتل نفتی اوپک بر سر افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها دچار اختلاف نظر هستند و در صورتی که ریاض بتواند افزایش تولید خود را عملی کرده و 3 میلیون بشکه در روز بر تولید کنونی خود بیافزاید، ‌آنگاه ایران به واقع دچار مشکل خواهد شد.با توجه به تنش‌های جاری در روابط تهران و ریاض، استفاده از سلاح نفت برای کاهش درآمد خارجی جمهوری اسلامی می‌تواند به منزله آغاز یک جنگ باشد.
این اقدام شاید تهران را تا آستانه مسدود ساختن تنگه هرمز پیش ببرد که می تواند به یک بحران اقتصادی جهانی و حتی مداخله نظامی آمریکا منجر شود. پاسخ ایران به جنگ نفتی با عربستان سعودی ، شیعیان عربستان را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت. شیعیان سعودی اغلب در شرق عربستان حضور دارند و این در حالی است که این منطقه یکی از قطب‌های تولید نفت عربستان است و در حالی حاضر نیز شماری از مقامات سعودی ادعا می کنند نفوذ ایران در این منطقه وجود دارد.
سلاح نفت یکی از گزینه‌هایی است که عربستان می تواند علیه ایران به کار ببرد تا هم به اتهام ترور واکنشی نشان داده باشد و هم علیه نفوذ ایران در منطقه که برای ریاض بسیار نگران کننده است. البته این گزینه به طور حتم افزایش بهای نفت را به همراه خواهد داشت که برای دوستان عربستان که اغلب در فهرست مصرف کنندگان نفت قرار دارند،‌چندان خوشایند نیست. اقدام ریاض برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که با توجه به موضوع ایران اخیرا بیشتر مورد توجه سیاستمداران سعودی قرار گرفته است.

هرچند عربستان به طور رسمی اعلام نکرده که چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد اما مرگ شاه عبدالله و روی کار آمدن نایف با اندیشه‌های ضد ایرانی، شرایط تازه‌ای در روابط تهران و ریاض ایجاد خواهد کرد. گفتنی است که ترکی الفیصل، از چهره‌های برجسته خاندان سعودی بار‌ها در نشست‌های محرمانه با مقامات آمریکایی و انگلیسی از پاسخ ریاض به ایران در صورت ادامه فعالیت های هسته ای اش سخن گفته است. به گفته وی عربستان می‌تواند اقتصاد ایران را از طریق سلاح نفت تحت تاثیر قرار دهد.
 

نظر شما :