در کنفرانس گسترش روابط با اتحادیه اروپا

نه صالحی شرکت کرد، نه سفیران اروپایی

۰۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۷۴۱۴ اخبار اصلی
در حالی که خبرنگاران در این هفته منتظر بودند تا علی اکبر صالحی در کنفرانسی که با هدف کمک به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا برگزار شده بود، شرکت کند، برگزار کنندگان این همایش اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران با توجه به بیماری نمی‌تواند در این اجلاس دو روزه شرکت کند. بنا بود این اجلاس روز سه شنبه این هفته به پایان برسد.
نه صالحی شرکت کرد، نه سفیران اروپایی
دیپلماسی ایرانی: در حالی که خبرنگاران در این هفته منتظر بودند تا علی اکبر صالحی در کنفرانسی که با هدف کمک به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا برگزار شده بود، شرکت کند، برگزار کنندگان این همایش اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران با توجه به بیماری نمی‌تواند در این اجلاس دو روزه شرکت کند. بنا بود این اجلاس روز سه شنبه این هفته به پایان برسد.
این در حالی است که در راهرو‌های محل برگزاری همایش نیز هیچ یک از سفیران اروپایی با وجود ارسال کارت دعوت برای آنها، ‌حضور نداشتند. برخی بر این باورند که همین حاضر نشدن سفیران اروپایی در محل اجلاس موجب شده است که وزیر امور خارجه ایران به دلیل بیماری در همایش شرکت نکند. اما به جای حضور صالحی، وی متن سخنرانی‌اش را به محل همایش فرستاد تا برای مقامات وزارت امور خارجه ایران، دانشگاهیان، تجار و برخی دیپلمات‌ها خوانده شود.
به گمان برخی تحلیلگران، واکنش سرد نمایندگان اروپایی به تلاش تهران برای تقویت روابط ناشی از آن است که این اقدام بسیار دیر و بسیار ضعیف بوده و در شرایطی انجام شده است که جمهوری اسلامی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای، وضعیت حقوق بشر و اتهام ترور تحت فشار فزاینده‌ای از سوی جوامع بین المللی قرار دارد.
به گزارش روزنامه فایننشال تایمز ، صالحی در متن سخنرانی خود تاکید کرده است که ایران به دنبال کاهش دشواری‌های موجود در روابط با اتحادیه اروپاست. وی ابراز امیدواری کرده است که روابط ایران به اتحادیه اروپا به تدریج عادی‌سازی شود و این روند به مشورت و صبر نیاز خواهد داشت.
این در حالی است که اتحادیه اروپا در سال 1997 تمامی سفرای خود را به مدت بیش از 6 ماه از ایران فراخواند و مذاکرات حیاتی خود را با ایران بر سر ترور انجام شده در برلین متوقف کرد.
هرچند امروزه ایران با همه کشور‌های اروپایی روابط دیپلماتیک دارد اما تحریم‌های اقتصادی و سیاسی که 27 کشور اروپایی علیه ایران اعمال کرده اند از زمان انقلاب اسلامی تا کنون بی سابقه بوده است.
اتحادیه اروپا تا کنون از 4 قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت کرده است. همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه ای را از سال 2008 علیه ایران اعمال می کند که شامل ممنوعیت ‌های صدور ویزا  برای برخی مقامات و فرماندهان نظامی ایران می‌شود. همچنین حساب‌های برخی مقامات ایرانی نیز در اتحادیه اروپا مسدود شده است.
این در شرایطی است که مخالفت‌های اتحادیه اروپا با ایران اخیرا به دنبال ادامه فعالیت های هسته‌ای و وضعیت حقوق بشر و همچنین اتهام ترور سفیر عربستان سعودی بیشتر شده است. وزارت دادگستری آمریکا دو هفته قبل مدعی شد که سپاه قدس جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن نقش داشته است. اتهامی که تهران آن را بی پایه و اساس توصیف کرده است.
یک استاد دانشگاه که در کنفرانس اخیر حضور داشته مدعی است که ایران در معرض فشار‌های بین‌‌المللی قرار دارد و سعی می کند این فشار‌ها را تعدیل کند. به گفته وی دولت نیز در تلاش است از طریق گسترش روابط با کشور‌های غربی به محبوبیت داخلی بیشتر دست یابد. صالحی در متن سخنرانی خود خاطرنشان کرده که عموم ایرانیان علاقمند به تقویت روابط آمریکا و اروپا هستند و ایران هیچگاه به کشور‌های اروپایی مشکلی نداشته است. به گفته صالحی تنها راه از بین بردن سوء تفاهم ها، مذاکره است و مذاکرات آتی شامل حقوق بشر و دیگر موضوعات مورد نگرانی دو طرف شامل نفوذ ایران در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ، جرائم سازماندهی شده و تروریسم خواهد بود.
این در حالی است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در پاسخ به اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 اعلام کرده است در صورتی که تهران برای مذاکره در خصوص اقدامات اعتماد ساز بدون پیش‌شرط آماده باشد، امکان برگزاری این گفت و گو‌ها در هفته های آتی وجود دارد.
گفتنی است آخرین دور این مذاکرات در دی ماه گذشته در استانبول برگزار شد که شکستی سخت حاصل آن بود و همین دلسردی ناشی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات موجب شد که اشتون برای مدتی طولانی به نامه تهران پاسخ ندهد. از سوی دیگر رهبران اروپایی در تازه‌ترین نشست خود در بروکسل به ایران هشدار داده اند که در صورت تلاش نکردن برای تعدیل نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای با تحریم‌های مضاعف مواجه خواهد شد.
با این حال ناظران و تحلیلگران در مورد اینکه تهران برای مصالحه در خصوص برنامه‌های هسته‌ای اش از طریق تعلیق غنی‌سازی آمادگی داشته باشد، دچار تردید هستند. اما در عین حال معتقدند رویکرد اخیر می‌تواند به تعدیل برخی تنش‌ها کمک کند. 

نظر شما :