نمایندگان اتحادیه عرب در دمشق

متحدان بشار با او اتمام حجت می‌کنند؟

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۷۳۹۶ اخبار اصلی
نمایندگانی از اتحادیه عرب به ریاست وزیر امور خارجه قطر، رئیس این اتحادیه در حالی وارد دمشق شده است که تظاهرات اعتراضی پراکنده در شهرهای عموما حاشیه‌ای و کوچک این کشور همچنان ادامه دارد.
متحدان بشار با او اتمام حجت می‌کنند؟
دیپلماسی ایرانی: نمایندگانی از اتحادیه عرب به ریاست وزیر امور خارجه قطر، رئیس این اتحادیه در حالی وارد دمشق شده است که تظاهرات اعتراضی پراکنده در شهرهای عموما حاشیه‌ای و کوچک این کشور همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه خبری العربیه، که عموما سیاست‌های عربستان سعودی را دنبال می‌کند و در تحولات سوریه نیز با حفظ رویکرد طایفه‌ای ضد بشار اسد و نظام او رفتار کرده است، در شهر درعا، هسته تظاهرات اعتراضی چند ماه اخیر، در اعتراض به رفتار کوبنده نیروهای امنیتی، دست به اعتصاب زده‌اند و نیروهای امنیتی هر مغازه‌ یا واحد تجاری که فعالیت خود را از سر نگیرد، آن واحد را آتش می‌زنند.

شبکه خبری المنار لبنان گزارش داد که نمایندگان پنج کشور عربی به انضمام شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر که ریاست این هیئت را بر عهده دارد امروز وارد دمشق شدند و قرار است راس ساعت سه عصر به وقت دمشق با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرده و درباره بحران جاری در این کشور به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب که او نیز این هیئت را همراهی می‌کند، در این باره گفت: «ما در این سفر طرح اتحادیه عرب برای خارج ساختن این کشور از بحران فعلی را با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در میان می‌گذاریم.»

وزرای امور خارجه مصر، یمن، الجزایر، عمان و سودان وزیر امور خارجه قطر و رئیس اتحادیه عرب را در سفر به دمشق همراهی می‌کنند.

هفته گذشته مقام‌های عراقی گفته بودند که رئیس اتحادیه عرب از آنها خواسته است که طرح خود را برای حل بحران سوریه عملی کنند. اکنون مشخص نیست که هیئت اتحادیه عرب در سفر خود به سوریه قصد دارد طرح عراق را نیز مطرح کند یا خیر. در طرح عراق، بغداد که از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند میان حکومت بشار اسد و مخالفان میانجیگری می‌کند تا راهی برای خروج از بحران یافت شود. همچنین در طول این مدت تلاش می‌کند که به زد و خورد میان حکومت و مخالفان پایان دهد.

وزرای امور خارجه یمن، الجزایر، عمان و سودان افرادی بودند که در نشست اخیر وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره در 16 اکتبر با اتخاذ رویکرد خصمانه علیه سوریه به شدت مخالفت کردند و اجازه ندادند که بیانیه پایانی علیه سوریه صادر شود. بیانیه‌ای که با واکنش تند مخالفان سوریه مواجه شد و آن را هدیه‌ای از سوی اتحادیه عرب به حکومت سوریه توصیف کردند. در این بیانیه اتحادیه عرب از سوریه خواسته است که ظرف دو هفته آینده اصلاحات جدی و قاطعی را در سوریه اعمال کند.

نبیل العربی در مصاحبه‌ای که امروز چهارشنبه با روزنامه الحیات قبل از ترک قطر انجام داد، گفت: «امیدوارم رهبران سوریه این طرح را بپذیرند و به سرعت اصلاحات سیاسی را آغاز کنند.»

وی درباره جزئیات این طرح گفت: «ما از حکومت سوریه می‌خواهیم که آتش‌بس را بپذیرد، زندانیان سیاسی را آزاد کند و گفت‌وگوهای سیاسی میان حکومت و مخالفان را آغاز کند.»

عربی درباره ملاقاتش با مخالفان سوریه نیز گفت: «با همه مخالفان حکومت سوریه تماس گرفته‌ام و با بسیاری از آنها دیدار داشته‌ام. با برخی از اعضای شورای ملی سوریه نیز ملاقات کرده‌ام. اتفاقا همین دیدارها باعث شد تا نوعی عدم توافق میان من و حکومت سوریه به وجود آید. در حالی که من معتقدم از صلاحیت‌های دبیر کل اتحادیه عرب است که با همه اشخاص مخالف مادامی که مخالفت مسالمت‌آمیز خود را بیان می‌کنند دیدار داشته باشد.»

با این حال وی دیدار اعضای اتحادیه عرب با چهره‌های مخالف حکومت سوریه را رد کرد.

روزنامه الرای کویت نیز گزارش داد، هیئت اتحادیه عرب مورد استقبال یوسف احمد، نماینده سوریه در اتحادیه عرب در دمشق قرار گرفت. منابع آگاه می‌گویند که دیدار محدود به کاخ ریاست جمهوری خواهد بود.

این در حالی است که صبح چهارشنبه صدها هزار نفر از طرفداران بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در حمایت از او در میدان اموی‌ها در قلب دمشق تظاهرات کردند و در شعارهای خود هر گونه فشار به نظام سوریه و مداخله خارجی را محکوم کردند و حمایت خود را از تصمیم‌های هیئت مستقل ملی بیان داشتند. پلیس سوریه نیز اعلام کرد، در شهر حمص در مرکز سوریه دو بمب زیر جاده‌ای را کشف و خنثی کرده است. همچنین گزارش داد که در اطراف شهر ادلب، در شمال غرب سوریه افراد مسلح به نیروی امنیتی حمله کرده و 10 نفر از آنها را کشتند. همچنین جسد 7 نفر را در بیمارستان این شهر یافته است که تا کنون نتوانسته هویت آنها را تشخیص دهد.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار اعطای وقت بیشتر به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای اجرای وعده‌های اصلاحاتی که داده است، شد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه را رد کرد و گفت: «باید فرصت داد تا حکومت سوریه بنا به وعده‌ای که به ملت داده است، انتخابات نمایندگان مجلس را برگزار کند و قانون اساسی جدیدی برای کشور تدوین کند.»

در همین حال جفری فلتمن، معاون خاور نزدیک وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفت: «به هیچ وجه نمی‌توان نمونه لیبی را برای سوریه تطبیق داد. ما از شهروندان سوریه حمایت می‌کنیم ولی نمی‌توانیم نسخه‌ای را که برای لیبی تجوزیر کردیم برای سوریه نیز تجویز کنیم. آن نسخه مخصوص لیبی بود. ما تلاش داریم با شرکایمان در بحث و تبادل نظر دائم باشیم تا بهترین راه را برای پایان دادن به بحران سوریه بیابیم.»

وی اظهارنظرها درباره کاهش روابط با دمشق در پی فرا خواندن سفیر این کشور از دمشق را رد کرد و گفت: «ما متاسفیم که سفیرمان به دلیل وضعیت امنیتی سوریه مجبور شد که آن کشور را ترک کند اما امیدواریم در نزدیک‌ترین زمان ممکن به محل ماموریت خود بازگردد و حکومت سوریه نیز وظیفه دارد بر اساس قوانین بین‌المللی امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را به طور کامل تامین کند.»

در همین رابطه آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه گفت: «به شبه اطمینانی رسیده‌ام که نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تحت فشار اعتراض‌ها و تحریم‌ها سقوط خواهد کرد ولی این اتفاق به دلیل پیچیدگی‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای مدتی وقت خواهد برد.»

وی تاکید کرد، شورای امنیت مجبور است در قبال سوریه سکوت اختیار کند چرا که اوضاع این کشور بسیار پیچیده است و خطر شعله‌ور شدن جنگ داخلی در این کشور بسیار محسوس است. به خصوص که کشورهای عربی همسایه نیز نمی‌خواهند ما در این زمینه دخالت کنیم.

ژوپه همچنین گفت: «تقریبا اکثر کشورهای خاورمیانه مخالف اتخاذ هر گونه تصمیمی علیه سوریه هستند اگر چه ترکیه مواضعی نزدیک به غرب دارد و برای متوقف کردن حملات حکومت سوریه به آن فشار می‌آورد.»

 

نظر شما :