مجله هفته/ ادامه تردد کشتی‌ها برای حفظ نیروها

۰۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۷۳۹۰ اخبار اصلی
کشمکش های حقوقی و قضایی میان ایران و امریکا نه تنها پایان نیافته و خیال پایان یافتن ندارد بلکه روز به روز به عرصه های تازه تری کشیده می شود.
مجله هفته/ ادامه تردد کشتی‌ها برای حفظ نیروها
دیپلماسی ایرانی: امریکا تحریم می کند و ایران شکایت. ظاهرا این تصمیمی است که برخی مسئولان کشورمان گرفته اند تا در برابر شدت عمل امریکایی ها و سنبه پرزور آنها در مجامع و نهادهای بین المللی واکنشی نشان داده و از راه های قانونی واشگنتن را اعمال قانون کنند.

تحریم های هوایی، دریایی و زمینی علیه تهران موجب خسران های فراوانی در صنعت حمل و نقل و امور تجاری و نظامی و مسافربری ایران شده و این مسئله باعث شده است تا با ارائه بخشی از مستندات به طرح شکایت از تحریم کنندگان اقدام شود.

لازم به گفتن نیست که بار اصلی تحریم ها بر گرده مردم ایران سوار شده و به خصوص در تحریم هایی که در صنعت هواپیمایی علیه ایران درنظر گرفته شده، بسیاری از انسان ها از بین رفته و یا در معرض خطر قرار گرفته اند.

هفته گذشته معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی با اعلام اینکه بیش از 15 تن از مدیران ارشد حمل‌ونقل دریایی ایران از سوی امریکا تحریم شده اند، از طرح سه شکایت علیه این تحریم ها توسط کشتیرانی خبر داد.

غلامحسین گلپرور ‌در نشست خبری سیزدهمین همایش صنایع دریایی که با موضوع "بررسی وضعیت حمل‌ونقل دریایی ایران و جهان" برگزار می شد، گفت: در سطح دنیا سالانه 8.7 میلیارد تن و در ایران، 250 میلیون تن بار حمل می‌شود که در این میان، ناوگان ملی ایران رده 19 برترین کشتیرانی‌های دنیا را دارد که 1.05 درصد از حجم بار ناوگان جهانی را دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه 10 شرکت اول کشتیرانی دنیا رقبای سرسخت این شرکت را تشکیل می‌دهند، افزود: هشت هزار دریانورد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیش از 20 هزار دریانورد در کل شرکت‌های کشتیرانی ایران فعال هستند که بسیاری از آنها را افسران و مهندسانی باتجربه و با دانش بالا تشکیل می‌دهند که نمی‌توان با غیرفعال کردن کشتی‌ها، آنها را بیکار کرد. به همین دلیل، تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی با وجود کاهش درآمدها و حتی ضرر باید ادامه یابد تا نیروها حفظ و با سود سفرهای دیگر، ضررها جبران شود.

وی ‌با بیان اینکه سال 2011 سال خوبی برای مالکان کشتی نیست، افزود: 80 درصد مالکان کشتی ایران با کاهش نرخ‌ها، افزایش کیفیت سرویس‌دهی و مشتری‌مداری توانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معاون بازرگانی کشتیرانی از کاهش پنج تا هفت درصدی عملیات در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش ماهه اول سال 90 خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به تحریم ایران از سوی برخی خطوط کشتیرانی خارجی، ظرفیت خالی این خطوط را جبران و در ماه‌های آینده افزایش عملیات داشته باشیم.

وی سهم کشتی‌های ایرانی را از بازار 250 میلیون تنی بار کشور، کمتر از 40 درصد و حدود 100 تا 120 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: این موضوع نشانگر وجود ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی در ایران است. در منطقه عسلویه نیز که قرار است تولید محصولات آن تا پنج سال آینده به 70 میلیون تن برسد، به حدود 100 فروند کشتی حمل مواد شیمیایی نیاز است که در حال حاضر، پنج کشتی از این نوع در ایران وجود دارد.

وی همچنین از نیاز کشور به 24 فروند کشتی حمل lng خبر داد و گفت: تاکنون حتی برای یک فروند کشتی حمل lng نیز در کشور سرمایه‌گذاری نشده است.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های این شرکت برای سفارش‌های جدید ساخت کشتی تأکید کرد: با توجه به وضع فعلی بازار، نه ما و نه هیچ شرکت کشتیرانی دیگری جرأت سفارش ساخت کشتی جدید ندارد و کشتیرانی جمهوری اسلامی هم، از 1.5 سال قبل سفارش ساخت کشتی را متوقف کرده است.

گلپرور در پاسخ به پرسش دیگری درباره آثار تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر هر کشتی که با مالکیت ایران در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، هدف تحریم‌ها بویژه از سوی امریکا قرار دارند و مقامات این کشور هم، ‌از کار انداختن حمل‌ونقل دریایی ایران را هدف خود اعلام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف ادعای غرب در حمل اسلحه دخالتی ندارد‌، افزود: تاکنون یک شکایت از سوی اتحادیه مالکان کشتی ایران و سه شکایت از سوی کشتیرانی در دادگاه‌های بین‌المللی اقامه دعوی شده است؛ همچنین با توجه تحریم بیش از 15 تن از مدیران ارشد حمل‌ونقل دریایی ایران از سوی امریکا، این افراد نیز به مراجع بین‌المللی شکایت کرده‌اند.

 

نظر شما :